Hellbom’s Weblog

Just another WordPress.com weblog

Finns det ingen Dalarökorv?

Posted by hellbom på 62011000UTC06bUTCSat, 18 Jun 2011 14:26:35 +0000 26, 2007

I flera decennier har jag ätit i stort sett samma morgonmål. Så länge jag bakade skiftade jag mellan ett mörkt bröd av dansk typ och ett franskt lantbröd. Sen en tid tillbaka är det grovt lingonbröd.Jag bottnar med ett par blad isbergssallad – inget smör. På den ena mackan ost. I dag är det Cheddar. När det ännu fanns Dalarökorv la jag på två skivor. Sen blev det hamburgerkött och i dag är det svartrökt bog. Högst upp en driva självinlagd ättiksgurka. På den andra mackan ett tjockt lager leverpastej med gurka.
Frukosten inleds med ett glas tomatjuice med några stänk Tabasco och till mackorna en halv liter kaffe.
Under hela min skoltid började morgonen med en kopp vattenchoklad och en ostsmörgås. Min bror Olle fortsatte med chokladen ända upp i vuxenåldern. När han bodde hemma hade han ibland en tjej hos sig över natten. Vår morsa som var mera nyfiken än finkänslig brukade knacka på och fråga om den unga damen önskade kaffe eller choklad.
Barndomens kvällsmål var en tallrik mjölk och ”knogat bröd” – sönderbrutna knäckebrödsskivor. I dag är det lite lyxigare. Ett smörgåsrån, ett par skivor ost, en sträng remouladsås, två skivor pastrami och gurka. Därtill en stor kopp te.
Men i dag ska det bli filbunke och kung Oscars kryddstarka pepparkakor .

Kommentera

 
