Hellbom’s Weblog

Just another WordPress.com weblog

Vem är du Sjul?

Posted by hellbom på 62011000UTC06bUTCSat, 11 Jun 2011 12:50:44 +0000 26, 2007

Jag har ett 100-tal släktingar som heter Sjul. Vilket egendomligt namn! Varifrån kommer det? Det är enkelt folk som bär det.Torpare, bönder, soldater. Mina Sjular är jämtar, medelpadingar, ångermanlänningar.
Här är en teori: Adeln döpte sina söner till Jules efter franskt mönster. Det lät fint tyckte allmogen, men stavningen var konstig. Så det blev Sjul och barnen hette Sjulsson och Sjulsdotter.
Nu ser jag ett inlägg på Internet som kullkastar det här. Sjul skulle vara en kortform av Sigurd och det är samerna som heter så. Det tror jag inte på. Jag har aldrig hört talas om en same med namnen Sigurd eller Sjul.

12 svar to “Vem är du Sjul?”

  1. Thorleif!
    Jag är benägen att hålla med om att Sjul inte är kommet av Sigurd. Från omkring 1535 fanns i Hovdsjö Revsund en Sigurd/Sigurder Eriksson Ryss. Man kan fråga sig dels varför inte Sjul och varför Ryss? Han hade två söner Sven Sigurdsson och Sigurd Sigurdsson Ryss. Fadern Sigurd avled före 1610 i Hovdsjö. Men dom lärda kring förnamn vill gärna framhålla att Sjul kommer av Sigurd. Utanför Piteå finns en by som heter Sjulsmark, vilken koppling finns till förnamnet Sjul kan man undra? Var det för att det fanns många med förnamnet Sjul där?

    Mvh Martin B

  2. Thorleif!
    Ja, jag har också honom med röda prickar. Jag har en svåger som bor i Piteå, jag ska prata med honom om Sjulsmark. Troligtvis var det någon med namnet Sjul som var bosatt där för mycket länge sedan. Håkansö och Pålmark förknippas ju också med personnamn. På Håkansö fanns många ättlingar till den stora Gulliksläkten från Hellesjö. Lundberg var deras familjenamn. Många av Lundbergarna flyttade till Brahestad i Finland. Ortsnamnet Kusmark finns också i dom här trakterna. Annars måste man nog besöka Kungliga riksmuséet för att läsa reportaget från 1922.
    Mvh Martin B

  3. Jag är född utanför Sjulsmark och vad jag vet så tror man att namnet kommer av en lapp som hette Sjul. Vid den tiden låg ”Sjulsmark” vid en vid av Bottenviken och man fiskade där. Man har hittat stenar som är genomborrade och som man använda för att sätta fast näten med.

  4. rina said

    Kommenterade längre ner men passar på här med ett tillägg som jag glömde:
    Vill verkligen tacka dig för alla dina Stockholmssidor, de är fantastiska! Jag har haft mycket glädje av dem när jag gjort grupparbeten om Stockholm till mina elever, tagit dem på stadsvandringar osv.

  5. rina said

    Du har hittat dina anor ner till år 160! Fantastiskt, jag har aldrig sett något liknande. Och det är en makalös personlista du fått fram i släktforskningen 🙂

  6. Hej alla!
    Jag skulle tro att ”Rävjägaren” har rätt just i det här fallet. Det finns ju även Sjulsnäs i närheten av Piteå. Kan han ha satt namnet även på näset. Vad som är märkligt är att egennamnet sprider sig så långt ner i landet. Jag vet inte hur långt, men i Jämtland var det det väldigt vanligt. Frågan är hur det sprider sig – från norr till söder eller tvärtom. Denne Sjulsmarkare kan ju inte ha satt namn på alla Sjul. Min svåger i Piteå har i alla fall fått ett specialuppdrag att utreda vidare. Han lovade att göra det innan han cyklar (med en kompis)ner till Hallstahammar. Jo ni ser rätt, han cyklar trots sina 74 år.
    Hälsn. Martin B

  7. Det finns många samer som heter på Sjul och ofta från Västerbotten. Samerna är ju nomader och då är det inte konstigt om namnet finns spritt över stora delar av Norrland, Jag har just hittat en Sjulsdotter i min släkt från Västernorrland. Hittade hit till den här sidan när jag googlade på Sjul 🙂

Kommentera

 
