Hellbom’s Weblog

Just another WordPress.com weblog

All vår början…

Posted by hellbom på 62011000UTC06bUTCThu, 09 Jun 2011 09:07:24 +0000 26, 2007

När jag var ung journalist skrev jag rättegångskrönikor i Nya Dagligt Allehanda. De var lite mera personliga än de kyliga rapporter jag extemporerade in från polishuset.
Det svåraste var att börja. Det kunde gå timmar, ibland dagar, innan jag hittade den första meningen. Men hade jag väl funnit den rullade det på. Jag ändrade sällan. Var det väl skrivet fick det stå.
”Han var bara 21 år, men man kunde inte ta miste på att han var sjöman”. Så löd den första meningen i min första krönika den 20 juni 1943. Inte så märkvärdigt, men min chef Erik Wästberg gratulerde mig på eftermidagen.
Lycklig cyklade jag hem.
Jag har varit bekant med flera författare i min dar, men vi har aldrig talat skrivteknik. Hur börjar man en roman? En del författare gör en så grundlig research att de har boken klar i huvudet innan de börjar skriva. Vilhelm Moberg exemepelvis. Och Jan Guillou. Andra låter fantasin flöda och låter sina personer styra handlingen. I all anspråklöshet tillhör jag nog den andra kategorin.
Här är en klassiker:”Äntligen stod prästen i predikstolen”. Selma Lagerlöf i”Gösta Berlings saga”. Och ännu en: ”Det var en afton i början av maj. Den lilla trädgården på Mosebacke hade ännu icke blivit öppnad”. August Strindberg i ”Röda rummet”.
Hur var det nu jag började?

Ett svar to “All vår början…”

  1. rina said

    Intressant det där med hur bra texter börjar! De börjar oftas rakt på, utan en massa inledande haranger, sådär som man fick lära sig i skolan med inledning och avslutning.
    Kul att din blogg vaknat till liv igen!

Kommentera

 
