Hellbom’s Weblog

Just another WordPress.com weblog

Fillebunke

Posted by hellbom på 62011000UTC06bUTCWed, 08 Jun 2011 07:24:48 +0000 26, 2007

”Fillebunke” var det någon som sa. Det är säsong för det. En iskall filbunke med kryddiga pepparkakor – det är en delikatess.
När jag hör ”fillebunke” kommer jag att tänka på John Botvid. Det var hans signatur så att säga.
Vi träffades ganska ofta på 40-talet.När han skulle ha fest brukade han ringa. Det kunde ju bli en bild i Philip den Magre-spalten i Filmjournalen.
Så var vi hos honom, Kirre Johansson och jag, i Sundbybergsvillan en sen kväll på hösten 1946. Där var operasångaren Carl-Axel Hallgren med Siri, där var tandläkaren och skådisen Bengt Logardt med Alice, som skulle göra egen karriär som Timander. Vid pianot satt Kai Gullmar och klinkade.
Vi befann oss på övervåningen. Vid 12-draget knackade det på fönstret och Botte öppnade. Där stod på en stege Sundbybergs borgmästare Slampen Lindberg. Och sen satte festen igång på allvar.

4 svar to “Fillebunke”

  1. Fillebunke! Ahhh. En sval sådan på NK. De hade en stor och en liten modeschang. Den lilla, serverad i en stor ”glaskopp”l med raka kanter och öra fick jag alltid. Eftersom mina barn känner mig som den som tuggar filmjölk måste jag berätta bakgrunden. Filbunken beströddes med ett lager strösocker om några mm. Sedan skrapades ca. en cm av filbunken med ovanliggande socker av och avnjöts. Därefter på med ett nytt lager socker och så fortsatte den njutningsfyllda proceduren.
    Detta var långt innan fluortanter och tandtroll. Jag och mina tänder har trots allt överlevt dessa sockerchocker.

  2. Eftersom snålvattnet och minnets tårar fördunklade mitt siktfält så glömde jag att tillägga: Botte! En så’n härlig skådis. Om Botte var med hade man alltid roligt.

Kommentera

 
