Hellbom’s Weblog

Just another WordPress.com weblog

En dust med Dustin

Posted by hellbom på 62011000UTC06bUTCSat, 04 Jun 2011 07:13:18 +0000 26, 2007

Dustin heter den nya datorn. Ett kraftfullt monster. Supersnabb. Ansluten till Bredbandsbolaget. Nu ska det bli skriva av.
Det är snart ett år sen nu. Den 10 juni. Jag var på väg till Robin Järvis studentskiva. Men mitt på Folkungagatan, strax väster om Södermannagatan, orkade jag inte längre utan vände hem. Utanför min dörr föll jag och kunde inte resa mig. Efter ett tag lyckades jag krypa fram till grannens dörr och bultade på med käppen. Han kom ut och baxade upp mig. En vecka senare slog det till ordentligt. Axel körde mig till SÖS och där blev jag liggande i tio dar. Diagnosen var övermedicinering. Fjorton mediciner drogs ner till fyra. Det har varit svårt med balansen och rörligheten, men nu har jag hjälp med bäddning, städning, tvätt och inköp.
Jag tänker inte trötta ut er med sjukrapporter. Det ska bli roligare i fortsättningen.

4 svar to “En dust med Dustin”

  1. Hej Thorleif!
    Gratulerar till den nya datorn. Roligt att du känner lust att skriva igen. Jag håller på att bringa klarhet kring familjenamnet Hellbom. Det finns så många med släktnamnet Hellbom i östra Jämtland. Men familjenamnet förenar inte de olika Hellbom-släkterna. Jag har ju fortfarnade den tron att familjenamnet har sitt ursprung av Hellesjö socken. Just nu har jag hållit på med tre Amerikabrev som är adresserade till Jöns Olof Hellbom i Österåsen Fors. Breven kommer från en ungdomsvän som utvandrade 1888 och blev guldgrävare i Utah. Idaho och Alaska. Jöns Olof har sina rötter från Hellesjö. Många av dom som kom från Hellesjö tog sig namn efter socknen, t.ex Per Hellzén (1744-1811) som var grundaren till Wifsta varv. Han var också inblandad kring Vildhussens utgrävning av Ragundasjön och Döda fallet bildades. Jag skulle gissa att det var han som drev på utgrävningen, eftersom han ville ha fram virket i Indalsälven till sitt Wifsta varv.
    Bästa hälsn. Martin B

  2. Hej och välkommen tillbaka med skrivandet. Jag filmade för länge sedan för Stockholms läns landsting. Programmet hette:”Ta vara på det friska” och handlade om senil demens. Inspelningarna gjordes bl a i Kalmar. Inspelningarna skedde på en vanlig avdelning med vanliga, dementa patienter.
    Jag får syn på en dam som sitter i en rullstol ett stycke bort. Hon tycks ge mig någon sorts tecken. Jag går bort till henne för att kolla vad hon vill. Om hon nu vill något.
    När jag kommit fram ger hon tecken till mig att komma närmare, som om hon har en hemlighet att berätta och som ingen annan får höra. Jag böjer mig fram och placerar örat framför hennes mun. Då tar hon tag om mitt huvud. En hand i nacken, en över pannan och säger:
    – Att bli gammal är ingenting för lipsillar…

    Nu är jag gammal. Planerar att fylla 74 i höst. Jag har haft användning av den där sanningen några gånger redan. Flera lär det bli. Hittills konstaterar jag att åldrandet främst innebär fördelar. Befrielser, ansvarsfrihet mm

    hälsningar – Bosse W

  3. Instämmer! Välkommen tillbaka till tangentbordet! Livet ställer ideligen till spratt och elände, men ett bra tangentbord (med minnesfunktion och utskriftsmöjligheter bakom) är ändå den bästa medicinen!
    Ha en skön och vilsam sommar!
    MATS

Kommentera

 
