Hellbom’s Weblog

Just another WordPress.com weblog

Häxan George – Disneys anfader

Posted by hellbom på 52010000UTC05bUTCMon, 31 May 2010 08:01:02 +0000 26, 2007

En av mina släktingar är Walt Disney. Jag har anat det länge, men det har inte blivit av att jag har lagt in honom i släktträdet, för det är ganska tråkigt att gå från generation till generation.

Men så, den sista söndagen i maj, blev det av. Någonstans hade jag sett att Disney skulle vara släkt med Edward I av England, så där hakade jag på.

Sen surrade namnen förbi: Bardolf, Stapleton, Waldegrave, Fox, Call.

De sa mig ingenting. Men så var jag framme hos Disney och jag tog hem den här bilden. Sen började jag gå tillbaka igen och tittade på släkting efter släkting. När utvandrade de till Amerika? Där dök namnet George Burroughs upp. Död i Salem 1692, född 1650 – det framgick inte var.  Utexaminerad vid Harvard 1670. Hans far Nathaniel dog i Limehouse, England 1681. Hur hängde det här ihop?

Spaningen fortsatte. Och det visade sig att Nathaniel hade varit i Amerika i affärer 1650 och där föddes George. Så frun hade fått följa med. Pappa åkte hem till England men mamma och barn stannade tydligen kvar i Den nya världen.

George blev präst och gifte sig med Hannah. En söndag 1676 när han predikade i kyrkan i Casco (Portland) Maine blev församlingen överfallen av indianer. George räddade sig till en ö i Casco Bay.

År 1680 flyttade han till Salem där han var präst i två år, men efter bråk om lönen återvände han til Casco, bara för att återigen bli bortdriven av indianerna. I nio år var han präst i Wells. Den 4 maj 1962, när han satt vid sitt middagsbord, blev han anhållen av en grupp män och fördes till fängelset i Salem. Den 9 maj ställdes han inför domstol och anklagades för häxeri.

Två unga flickor vittnade mot honom. Abigail hade fått magiska dockor av honom, Mercy hade förts upp på ett högt berg  och han hade lovat henne alla kungadömen på jorden.

De allvarligaste anklagelserna gällde hans övermänskliga krafter. Han kunde lyfta en musköt med ett finger i bygeln, han kunde bära en tunna cider hur långt som helst, han kunde springa fortare än en häst.

Flera vittnen hade sett honom tillsammans med satan, men många förklarade också hur intelligent, generös. ödmjuk och trofast han var. Det hjälpte inte. Han dömdes till döden. När han  den 19 augusti 1692 stod under galgen och väntade på att repet skulle hängas runt hans hals läste han med hög röst ”Fader vår”, vilket anses omöjligt för en häxa. Åskådarna blev mycket rörda och krävde att han skulle benådas, men en präst förklarade att han blivit dömd av en domstol. Så hängdes George Burroughs tillsammans med tre andra män och en kvinna, alla dömda för häxeri.

Tjugo år senare fick hans barn ekonomisk ersättning för sin fars felaktiga avrättning.

Så här är jag släkt med George Burroughs:

Gunnar Thorleif Hellbom är farfars mormors mormors morfars morfars mormors morfars farmors morfars farfars mosters dottersons sonsons dottersons sonsons sonsons sondotters sonsons sonsons sonsons dotterdotters sonsons dotterdotters sonsons son  till George Burroughs.

Ett svar to “Häxan George – Disneys anfader”

  1. Mats Ö said

    Bäste Hellbom!

    Har just börjat titta på min hustrus släkt.
    Vid en första scanning av vårt kära Internet fann jag din text kallad ”Hornstull – sista utposten”.

    Den var intressant ur flera aspekter.

    Finns möjlighet till en personlig fråga?

    Hur kommer jag i så fall i kontakt med dig? (e-postadress?!)

    //Mats

Kommentera

 
