Hellbom’s Weblog

Just another WordPress.com weblog

Drottning Elizabeths sängkamrat

Posted by hellbom på 52010000UTC05bUTCWed, 12 May 2010 15:54:41 +0000 26, 2007

Den här sköna damen  är min mormors morfars farfars morfars morfars morfars systerdotter. Hon heter Helena Snakenborg, född som Elin Ulfsdotter av Fyllingarum i Östergötland år 1548. Hon har bruna ögon och är rödhårig och kallas stundom ”Helena den röda”. Här ska jag berätta hennes fantastiska historia.

Innan Erik XIV mötte Karin Månsdotter sökte han genom ombud en lämplig maka ute i Europa. Elizabeth I av England skulle vara ett fint kap. På hösten 1564 skickade han iväg sin syster Cecilia Vasa för att fria åt sig. I sitt sällskap hade hon sex unga svenskor. Den yngsta var 16-åriga Helena Snakenborg. Eftersom Norge och Danmark var fientliga mot Sverige fick de ta en lång omväg genom Finland, Baltikum, Polen, Tyskland och Frankrike, till Calais, där de gick ombord på en båt. Det blev en hård sjögång och svårt sjösjuka stapplade sällskapet i land i Dover den 8 september 1565, nästan ett år efter avresan.

Cecilia hade blivit gravid under resan och drygt en vecla senare födde hon Edward, sin förste son som bars till dopet av drottning Elizabeth.

På kajen i Dover hade sällskapet mötts av en delegation med markisen William Parr i spetsen. Han var 52 år gammal men han blev genast förälskad i den unga rödhåriga svenskan. Så snart de blivit inkvarterade började han uppvakta henne med dyrbara presenter, kläder och juveler. Helena var smickrad och skrev hem till mamma, berättade om hans höga ställning och angenäma personlighet. Men hon glömde att nämna åldersskillnaden.

Cecilia Vasa var en riktig slarva och ansågs vara lite vild av sig. Snart hade hon gjort slut på reskassan och lånade pengar till höger och vänster. Till slut måste hon rymma och i april 1566 lämnade hon England. Men Helena hade bestämt sig för att stanna. Hon hoppades kunna gifta sig med markisen.

Dessutom hade drottningen blivit förtjust i henne och utnämnde henne till hovdam. Till Helenas uppgifter hörde att värma upp drottningens säng. Där kom hon att stanna över natten, för Elizabeth var lesbisk.

År 1571 hade sir Williams hustru avlidit och det blev ett storståtligt bröllop i Whitehall. Bruden var då 22 år och brudgummen 57. Men äktenskapet blev inte långvarigt. Markisen dog i oktober.

Det dröjde inte länge förrän Helena hade fått en ny beundrare, hertigen Thomas Gorges. Drottningen blev svartsjuk och förbjöd äktenskapet, men 1576 gifte sig Helena och Thomas i hemlighet. Följden blev att Thomas spärrades in i Towern och Helena förvisades från hovet. Efter en tid ångrade sig drottningen och paret kunde bosätta sig i ett hus i Whitefriars. De fick åtta barn.

Drottning Elizabeth dog i mars 1603 och som närmast sörjande uppträdde Helena Snakenborg från Sverige. Själv dog hon den 10 april 1635. Då var hon 86 år gammal och hade fått 92 ättlingar.

2 svar to “Drottning Elizabeths sängkamrat”

  1. Vilka berättelser! Jag är mycket imponerad. Var hittar du allt detta? Har du egna historiska uppslagsverk, eller är det ett närligande bibliotek som gäller.
    Jag nöjer mig om jag lyckas hitta anor i Silje, Selånger just nu. Annars så har jag försökt att knyta ihop konstnärerna, från konstprofessorn Jonas Forsslund vidare till släkten Rydberg och Tirén. Det handlar om en litteratör Carl Henrik Rydberg och hans barn, Gerda och Carl Fredrik. Känner du föresten till varifrån ”Biff Greta Rydberg” kommer? Biff Rydberg känner jag till, men det lär också ska finnas en ”Biff Greta”. Du kanske t.o.m. har skrivit om alla dessa Rydbergsbiffar på din fantastiska blogg.
    Bästa hälsningar Martin B

    • hellbom said

      Hej,

      All min lärdom kommer numera från webben. Jag ska försöka samla mig och skriva om Fosters, som var en väldig släkt. Jo om biff Rydberg och Greta och Stroganoff och Lindström har jag skrivit. Och om Wallenbergare, som skapades av en bondgumma på mitt sommarland Mörkö. Biff Rydberg kommer förstås från hotell Rydberg, där den lär ha införts av hotelldirektören Cardier. Men biff Greta har sitt ursprung hos källarmästarfrun Greta Odén på Stadshotellet i Karlstad.
      Just nu håller jag på att utreda mitt släktskap med Winston Churchill, men jag skulle önska att jag visste mera om mina svenska kontakter. De flesta utländska kontakterna kommer från min mammas sida, men de engelska länkarna går från pappa över Jämtland och Norge.

      Hälsn

      Thorleif

Kommentera

 
