Hellbom’s Weblog

Just another WordPress.com weblog

Tjocka släkten kap. 2

Posted by hellbom på 32010000UTC03bUTCSun, 21 Mar 2010 10:07:47 +0000 26, 2007

Mina gemensamma släktingar med presidenterna Bush går att hitta på 1000-talet i Frankrike. Med Vilhelm Erövraren kom de över till England. Den som utvandrade till Amerika var Robert Hamby som var född i Dallinghoo, Suffolk någon gång i slutet av 1500-talet. Hans far William, född 1544, var präst i den här kyrkan i Dallinghoo.

År 1612 gifte sig Robert med Elizabeth Arnold och de fick dottern Katherine. När de emigrerade vet jag inte, men de var inte med ombord på Mayflower. De bosatte sig i Ipswich, Essex, Massachusetts, där Robert avled 1635. Vad han hade haft för yrke vet jag inte. Dottern gifte sig med en officer, kapten Edward Hutchinson och ett av barnen, Elisha, blev överste.

Jag skulle vilja veta vad alla de här människorna sysslade med, hur de levde. Det är lätt att hitta uppgifter om  när de är födda, när de döps och gifter sig, hur många barn de har och när de dör. Att få fram något mera kräver tålamod.

 Hannah Ruck och Theophilus Lillie  är så trevliga namn att jag klickar mig fram till dem. De fick sonen John i augusti 1728 och om familjen Lillie  och deras liv i Boston finns en hel bok att läsa i Google. Där kan man också hitta Samuel Howard Fay och Samuel Prescott Bush, presidenternas närmaste anfäder.

Nu ska jag ägna mig åt mina jämtländska släktingar ett tag. De är lite mera svårfångade.

Kommentera

 
