Hellbom’s Weblog

Just another WordPress.com weblog

Tjocka släkten

Posted by hellbom på 32010000UTC03bUTCFri, 19 Mar 2010 09:28:16 +0000 26, 2007

 

Häromdan upptäckte jag att jag var släkt med presidenterna Bush – far och son. Jag är inte särskilt stolt över det men det är litet trevligare än att vara släkt med Heinrich Himmlers gudfader.

Det började under det första korståget 1096 när jag i Antiokia mötte en fransk korsriddare som hette Hugh I av Vermandois, som var släkt med både mig och de amerikanska presidenterna. Hugh var en ganska misslyckad korsriddare, han kom aldrig fram till Jerusalem och påven skällde ut honom. Han kallades Magnus den store – det var nog ironiskt för han var stor i att skryta och skrävla.

Så här såg han ut. En ganska stilig karl eller hur? Med honom började en tusenåra vandring, som ledde fram till Vita Huset i Washington D.C. USA. Han hade en dotter som hette Elizabeth. Hon gifte sig med Robert de Meulan som var 35 år äldre än hon. Tillsammans med Wilhelm Erövraren hade han deltagit i slaget i Hastings år 1066 och för det hade han blivit belönad med mark i England och familjen flyttade dit.

Efter en tid tröttnade Elizabeth på sin åldrige make och kastade sig i armarna på en ung adelsman som hette William de Warenne. År 1115 rövade han bort henne och gamle Robert blev så tagen av detta att han dog, varefter hans hustru gifte sig med sin älskare.

En av hennes söner från det första äktenskapet var Robert de Beaumont. född 1104. Han var andre earl av Leicester men kallades allmänt ”Robert Puckelrygg”. Han var Justiciar av England, vilket ungefär motsvarar premiärminister.

Han hade en son som också fick heta Robert men i folkmun var Blanchemains – Vita händer. Han gjorde en fredlig pilgrimsresa till Palestina 1190 men dog på återresan i Grekland. Han hade fått fem barn, en dotter hette Margaret och det är med henne vi vandrar vidare.

Hon gifte sig med Saer de Quincy, earl av Winchester, och de fick tre söner och tre döttrar. En av dem var Roger de Quincy (se bilden) som deltog i det femte korståget 1219. Under den expeditionen, som också blev ganska misslyckad, dog hans far.

Han hade tre döttrar. En av dem var Elisabeth. som gifte sig med Alexander Comyn, earl av Buchan. Han var en av de mest betydande personerna i Skottland på 1200-talet, där han var premiärminister. De fick nio barn. En dotter hette Elisabetha. Hon gifte sig med Gilbert av Umfraville, earl av Angus.

Så fortsätter släktskapet, generation efter generation, mellan skotska och engelska adelsätter.

Redan i början av 1600-talet började presidenternas anfäder att flytta till Amerika. Ombord på ”Mayflower”  år 1620 hade de flera släktingar. Bakom puritanternas pilgrimsfärd stod John Carver, en förmögen affärsman som reagerade mot den religiösa förföljelsen. Han chartrade fartyget och samlade 120 trosfränder. Som medhjälpare hade han  den 21 år gamle John Howland, som blev anfader till en stor skara berömdheter.  Han var inte religiöst anfäktad men han tänkte inte återvända till England, han trodde på en framtid i Amerika. Hans resa höll på att sluta med en katastrof. Under en storm föll han överbord, men han lyckades få tag i ett rep och halades in.

Några andra släktingar på ”Mayflower” var John och Joan Tilley med dottern Elizabeth.

Den första vintern i Plymouth blev svår för pilgrimerna och flera dog, bland dem paret Tilley. John Carver och hans hustru Kathrine, som inte hade egna barn, tog hand om Elizabeth. Den femte april 1621 var en stekhet dag. John Carver fick tydligen solsting, han kunde inte tala och kort därefter dog han. Hans hustru överlevde honom inte länge och 17 år gammal stod Elizabeth ensam i världen. John Howland som var tio år äldre gifte sig då med henne. Äktenskapet tycks ha varit lyckligt, de fick tio barn.

John Howland fann verkligen lyckan i Den Nya Världen, han öppnade handelsstationer, han blev viceguvernör i Plymouth och fick andra hederssamma poster. Han dog den 23 februari 1673 och hyllades med salut.

Bland hans ättlingar finns presidenterna Bush, men också Franklin D. Roosevelt, skalden Ralph Waldo Emerson, förra Alaskaguvernören Sarah Palin och Humphrey Bogart.

 Helt plötsligt hitttar jag en svensk anfader vid namn Jakob Loper, som dog i Amerika. När jag följer honom framåt i tiden kommer jag till min stora överraskning fram till Eleanor Roosevelt.

Innan jag fortsätter att svamla skall jag fortsätta att forska. Släktforskning är otroligt fascinernade.

Jag återkommer.

3 svar to “Tjocka släkten”

  1. Ser med fascination fram emot en fortsätning! Var kommer Buskarna in?

  2. Jag ser också fram emot en fortsättning. Men jag skulle vilja gå lite längre fram i tiden bland dina anor. Dina anfäder utvandrade till Edsele i Ångemanland. Per Olofsson (1826-1904) som var bror till din anfader Olof Olofsson (1831-1887) blev kvar i Ragunda och blev bonde i Gevåg. Pers sonson Jonas Alexander ”Jonke” Persson (1900-1960) var den kände skidfabrikanten ”Jonke Persson i Gevåg”. Han tillverkade björkskidor som var väldigt populära under 1930-1940 talet. Många kända svenska elitåkare har tävlat på hans tillverkade björkskidor. Bl.a. gjorde ”Håsjö-Dahlkvist” det och säkert många som vann Vasaloppet också. Du kanske också har haft björkskidor någon gång och med stor sannolikhet var dom tillverkade av ”Jonke” i så fall.
    Ja, det var en liten sidoberättelse i dina anor. Jag ser som sagt fram emot en fortsättning på det du påbörjat.
    Hälsningar Martin B

    • hellbom said

      Jo björkskidor hade jag men om det var Jonkes vet jag ju inte. Jag håller med om att jag borde söka mera i Jämtland, nu har jag det lättare att hitta franska korsriddare än torpare i Ragunda. Jag borde nog skaffa mig ett program så att jag själv kunde ge mig ut och söka.
      Den där Jacob Loper intresserar mig, även om han inte är släkt med mig

      Hälsn

      Thorleif

Kommentera

 
