Hellbom’s Weblog

Just another WordPress.com weblog

Huggtanden

Posted by hellbom på 112009000UTC11bUTCMon, 02 Nov 2009 06:51:43 +0000 26, 2007

I gymnasiet fick vi en lärare i franska som ansåg sig vara en väldig lustigkurre. I stället för att lära oss franska berättade han roliga historier. Efter en sådan vred sig klassen i skratt. Inte jag. Jag satt gravallvarlig.

– Tyckte inte Hellbom att min historia var rolig? frågade magistern.

– Jodå, sa jag.

– Men Hellbom skrattade inte.

– Jag skrattade inombords, sa jag.

img319 - KopiaNär mjölktänderna hade tappats växte en framtand intill vänster hörntand snett utåt. Det blev en riktig huggtand, en Dracula-tand. Min märkliga tand väckte ofördelaktiga kommentarer och jag vande mig vid att knipa ihop käften. Aktade mig för att skratta. Hade det varit något med skoltandvården hade dom väl fixat det där på något sätt, men dom spanade bara efter hål, borrade och fyllde med amalgam.

På något sätt hade pappa fått kontakt med en tandläkare som hade varit hovtandläkare hos Haile Selassie, kejsare av Abessinien. Pappa bytte in några tavlor mot att familjen fick tandvård.

Hovtandläkaren kastade sig med förtjusning över min huggtand och började såga i den. Halvvägs tröttnade han och överlämnade jobbet till en yngre kollega. Denne söp något alldeles förfärligt och en dag dog han i en störtflod av blod inför en förfärad patient.

Men jag fick leva vidare med en porslinskrona över den halva huggtanden.

Så övertog den väna Anette mottagningen. Det gick ett par år innan hon bestämde sig för att avväpna Dracula.  Äntligen en ny tand. Hon satte den en smula på sned så att det skulle se naturligt ut. När jag smilar upp mig inför badrumsspegeln ser jag nästan ut som en Clark Gable. Men det är bara spegeln som får se mitt smajl. Jag fortsätter att behålla skratten inombords.

4 svar to “Huggtanden”

  1. Mikeharvey said

    New here, from Toronto, Canada

    Just a quick hello from as I’m new to the board. I’ve seen some interesting posts so far.

    To be honest I’m new to forums and computers in general 🙂

    Mike

  2. Cetasoito said

    Buy Generic Zanaflex Online without rx [url]

  3. Thanks for giving your ideas. I’d personally also like to state that video games have been at any time evolving. Today’s technology and inventions have made it easier to create authentic and enjoyable games. These types of entertainment games were not actually sensible when the concept was being experimented with. Just like other areas of technology, video games too have had to evolve by means of many ages. This itself is testimony towards fast progression of video games.

  4. I do not even know how I ended up here, but I thought this post was great.
    I don’t know who you are but certainly you are going to a famous blogger if you are not already 😉 Cheers!

Kommentera

 
