Hellbom’s Weblog

Just another WordPress.com weblog

Picking plums

Posted by hellbom på 92009000UTC09bUTCSun, 20 Sep 2009 11:20:54 +0000 26, 2007

Min x-fru Ann Mari fyller år den 21 september. Hon  brukar bjuda nåra på lunch eller middag och jag uppvaktar oftast med en bok som hon redan har läst. Som extrabonus får hon en påse plommon från Lustigtorp. Det är ett dåligt fruktår i år men plommon finns det. Att få ihop till en liten påse är ingen match. Jo, minsann!plommon

Jag försedde mig med korg, walking stick och äppelhåv för jag har svårt att lyfta armarna över axelhöjd. Där var en lovande klase på fem-sex plommon inom nära räckhåll. Jag lirkade in håven och drog till. Och dråsade omkull. Där låg jag på rygg bland brännässlor och hallonplantor. Håven hade fastnat och plommonen satt kvar. Res dig upp och försök igen! Att komma upp i sittande ställning gick efter ett tag, men jag kunde inte resa mig. Jag försökte vända mig med hjälp av staven. No luck! Jag la mig ner och tänkte. I värsta fall får jag ringa på hjälp. Jag hade trådlösan i byxfickan. Jag satte mig upp igen och började vricka mig fram på ändan mot gräsmattan. Där, 20 meter bort stod en trädgårdsmöbel. Jag drog mig fram med hjälp av hallonplantorna, som rev upp blödande sår på underarmarna. Det upptäckte jag först senare.

Så äntligen framme vid gräsmattskanten. Jag andades ut en stund, la mig ner på rygg och gjorde sen en kraftansträning att vända mig. Det lyckades. Jag kom upp på knä, men att resa sig lyckades inte. Så jag började krypa mot trädgårsdmöbeln. En åtta månaders knatte hade slagit mig med bred marginal. Det tog en evighet, men äntligen kunde jag sträcka ut armen, greppa tag om armstödet på soffan och sega mig upp. Kanske satt jag en halvtimme medan kroppen lugnade sig. Men solen var varm. Det var ganska skönt.

Skulle jag ge mig? Njet! Jag återvände till korg och håv. En vettig person hade nu tagit med sig en trädgårdsstol och ställt den på närmare kryphåll. Jag är uppenbarligen ingen vettig person. Samma historia upprepade sig en andra gång. Och en tredje gång. Då gav jag upp. Det låg fyra plommon i korgen.

Denna söndagmorgon, när vita dimsjok låg lågt över åkrarna och solen just hade börjat glimta över skogskanten vid Grönbrink återvände jag till plommonträdet, dragande på shoppingvagnen. Den skulle bli mitt stöd. Den svek mig. När den föll ihop var jag nära att följa med. Kanske var den ändå ett psykologiskt stöd. Det tog bara nåra minuter att få ihop en påse plommon.

Men det är enklare på torget.

8 svar to “Picking plums”

  1. En – t.o.m. två gånger – OK. Men två till! Nu får Du tänka till ett tag Thorleif! Var rädd om Dig! Torget härnäst! Eller tillkalla mänsklig plockare!
    Idag har jag hos dotra i Mariefred trots min dj-a höft lyckats böja mig ner och få upp två härliga plommon (de som ännu hängde i trädet var alltför övermogna och skrumpna). Vi skulle bytt plats!
    Hälsningar
    MATS

  2. Instämmer med föregående skrift. Du måste vara mera försiktig, när frukten ska skördas. Jag känner mig själv lite ”lebråten” (uttryck från mina hemtrakter) efter att ha hållit på och fällt en del träd och röjt på tomten. Jag använder motor- och röjsåg samt hörselskydd. Allt gick bra och nu ligger kabbarna vid vedboden för att klyvas.
    Det är märkligt det där att man får mera energi för att göra sånt här när hösten kommer. Förmodligen vill man ha snyggt när våren kommer och kunna se de träd som man sparat i vårprakt. Jag har en lönn som jag fått från en svåger i Hallstahammar. Jag planterade den för ca fem år sedan. Den har vuxit upp väldigt praktfullt i mitt blickfång från altanen. Problemet har varit att bladen inte fått dom skiftande färgerna som jag önskat om hösten. Det har varit väldigt nära att jag tagit motorsågen och kapat ner lönnträdet. Förmodligen kände trädet på sig att det var fara å färde, eftersom den just nu börjar skifta i dom färgerna som man vill ha den här årstiden.
    Bästa hälsningar Martin B

  3. Mollis said

    Tjaa, bäste Toto

    — ICA Västermalm (stans bästa livsmedelsaffär!) har en välskött och fräsch fruktavdelning! Try it, you’d like it!
    ICA Matrester och ICA Bonden i dina kvarter är ju inget vidare, men på lördagarna kan man väl handla av själva bonden?!

    Som sagt: var rädd om dig! 🙂

  4. Marianne Andersson said

    Hej Thorleif, jag förstår att Du verkligen vill plocka Dina plommon själv! Djupt i min själ förstår jag känslan av att plocka plommon och att sedan få ge bort dem. Ge inte upp, ge absolut inte upp för jag, som är 25 år yngre behöver höra att man KANSKE ändå kan plocka plommon vid 85 års ålder. Personligen kommer jag ofta till korta – men av helt andra orsaker som inte är åldersrelaterade.
    Du är en sån härlig, meddelsam och sympatisk man, Thorleif!
    Heja på! Stå på Dig!
    Marianne

  5. Det finns något som vi kallar ”kloppa”. Som en slags håv med kamkant som vi normalt använder för att plocka äpplen och päron men som säkert kan användas också för plommon. Pröva en så’n nästa gång!
    Hälsningar
    MATS

  6. hellbom said

    Hej Mats,

    Det är en ”kloppa” jag har och det var den som orsakade mitt första fall.

    Thorleif

  7. Ajdå! Jag nu ser jag ju att det stod att Du var med ”äppelhåv försedd”!
    Å andra sidan får Du ju se det så att Du gör en kulturgärning, för hur många är det som överhuvudtaget bryr sig om att ta vara på svensk frukt.

    Förr kunde vi åtminstone lämna ICA-kassar med äpplen och päron till dagis och skolan. Det får man inte idag! Smittvägar måste kunna spåras!

    Istället ska våra barn förses med välpolerade, välbesprutade, smaklösa importfrukter från Långbortistan!

    Är det klokt?

Kommentera

 
