Hellbom’s Weblog

Just another WordPress.com weblog

Hajar inte ett barr

Posted by hellbom på 92009000UTC09bUTCThu, 17 Sep 2009 05:31:26 +0000 26, 2007

Framför mig i tunnelbanevagnen sitter en kolsvart flicka med mobilen vid örat. På en prydlig, vårdad stockholmska berättar hon om en fest hon har varit på.  Hon har en vacker röst, lite åt det djupa hållet. Jag blir fortfarande förvånad när jag hör svarta, gula och bruna, snedögda och mandelögda tala mitt modersmål utan minsta brytning. Men liksom jag är de antagligen födda här. I min ungdom fanns i Stockholm bara fem negrer och ville man se utlänningar fick man gå ner till Skeppsbron om sommaren och titta på kryssningsfartygen.

Vid Gamla Stan kommer en skock grabbar ombord. I målbrottsåldern. De skrålar och skränar, brölar och skrattar och rösterna spricker. Verkar komma direkt från festen, två folköl på Mälartorgskajen. Jag förstår ingenting. Det är något i språkmelodin och rytmen jag inte känner igen. Det är de nya stockholmarna.

Jag hajar inte ett barr. knäpper av hörförstärkaren och försjunker i tystnaden.

Kommentera

 
