Hellbom’s Weblog

Just another WordPress.com weblog

Trollsländor

Posted by hellbom på 82009000+01:0008b+01:00sön, 16 Aug 2009 11:14:58 +0100 26, 2007

När trollsländorna kommer vet man att sommaren snart är slut. Nu är de här. Det är en smula vemodigt. TrollsländaI går satt jag med bar överkropp i stolen mot Lillstugans södervägg. En trollslända satte sig på min vänstra axel. Han bredde ut sina vingar och tycktes somna. Vad sökte han hos mig? Hudens värme? Doften av Thorleif? Han satt där en halvtimme, ja mer än det.Jag vred försiktigt på huvudet ibland och sneglade på honom. Han skimrade i en mångfald färger, en av de vackraste jag har sett.

Så lyfte han plötsligt. Han hade fått sällskap av två lite blekare kumpaner. De satte sig på mitt högra ben, strax under knäet. Min gamle vän återvände till sin ursprungliga plats.En fjärde landade på min högerarm  Varför finns här ingen fotograf?Minna, Per och trollslända

I de gamla skrönorna berättades att trollsländan sydde ihop ögonlocken på folk som somnat utomhus. Hur kan något så gräsligt påstås om någon så vacker? Men skrönan är spridd över världen. I Tyskland kallas han Teufelsnadel.

Trollsländor dras till Hellboms. Här är Per, Minna och en trollslända på Pers kind.

Nu parkerar en fet blåsvart fluga på min fot. Irriterad sparkar jag bort honom. I samma ögonblick försvinner de fyra trollsländorna.

Hösten är på väg.

Ett svar to “Trollsländor”

  1. Carina said

    Kikar in en sväng…gillar den där bilden.
    Så himla häftigt när den sittar där på kinden o Minna är ju för go.

Lämna en kommentar