Hellbom’s Weblog

Just another WordPress.com weblog

Besök i bostaden

Posted by hellbom på 62009000UTC06bUTCThu, 25 Jun 2009 10:51:53 +0000 26, 2007

Soffan hukarOnsdagen den 24 juni 2009 Klockan sex på morgonen sätter jag nyckeln i låset, vrider om och stiger in. Det känns nästan som om jag gjorde något otillåtet. Jag känner inte igen mig, rummet har ändrat karaktär. Från den västra väggen strömmar ljuset från stora fönster. Möblerna är uppskjutna längs väggarna, soffa, bord, bokhyllor hukar under genomskinliga platskynken. En stor industridammsugare står mitt på golvet. En svart plastsäck är fylld av skräp. Verktyg och maskiner vars funktion är mig främmande ligger kringströdda.

 Mordkommisionen har ännu inte anlänt, liket är ännu inte funnet.

Har jag hamnat i fel program? Javisst? Här pågår terrassbygge – eller är det altanbygge? Terrass låter stiligare, altan är kanske adekvatare. Det här är alltså min bostad. Det kommer att ta sin tid innan jag lär känna den igen, innan jag har bott in mig. Och vad ska jag nu använda denna terrass till? Eller altan? Sitta där i eftermiddagssolen kanske med ett glas svalt vitt vin vid sidan. Men jag dricker ju så litet numera.

 Sen jag var här senast har en liten radiator smugits in under snedtaket. Smala kopparör för dit, passerar genom en tröskel i parkettfanérad board, terrassen ligger ett par steg upp, det här kan bli en fallfälla.

 Under denna onsdag tillkom handtag på fönster och dörrar, så nu kan jag ta mig ut alldeles själv. Jag får hoppas att dörrarna inte slår igen bakom mig när jag är därute, för det finns ju inga handtag på utsidan. Då får jag ställa mig vid räcket och ropa på hjälp och hoppas att fliickorna därnere i frisörsalongen hör mig.

När jobbarna gått för dagen öppnar jag och stiger ut. Värmen strömmar emot mig. Den konserveras av de kringliggande plåttaken. Halva terrassen ligger under ett mansardtak. Där kan man sitta torr medan regnet faller, om inte vinden ligger på från väster. Av någon anledning har gubbarna tagit upp ett hål i väggen och där skymtar jag husets stomme, en. kraftig timmerbjälke. Vad kan det vara för träslag, var har detta träd växt? Det skulle inte förvåna mig om mina norrländska förfäder flottat denna stock innan den sågades upp för att bilda stommen i detta 110-åriga hus på Stockholms Södermalm. Katarina norra och kyrkan

Jag gläntade på det gröna plastskynket som täckte arbetsplatsen och tjyvtittade på min nya utsikt. Mot väster såg jag moskén och Haglunds pinne vid Medborgarplatsen, lite till höger Katarina norra folkskola och kyrkan, upp mot norr gamla Dihlströms och i Nytorgsgatans mynning ett kyrktorn – kanske Engelbrektskyrkan. Rakt ner Slaktargårdens trädgård. I början av juli ska det hela vara klart. Ny rapport kommer då.

3 svar to “Besök i bostaden”

  1. Där ska Du likt Antikhandlaren Johan Kristian Homan, avnjuta sommarkvällarna i sällskap av en snustorr Dry Martini (någon har ringt upp Dig från Australien och viskat ”martini” i luren medan Du fyller glaset med Bombay Saphire….).

    Ha en skön – och även i övrigt torr – sommar!
    MATS

  2. BeMoll said

    TOTO,

    jag kan bjuda dig på ett alternativt namn på Haglunds pinne.
    När mina yngsta söner Jens och Felix voro avsevärt yngre än i dag (dvs omkring 6 resp 4) kallade de pinnen i fråga för ”Gunnes torn”, beroende på att min blivande hustru Gun (kallad Gunne) då bodde i närheten, nämligen på Kvarngatan mitt emot Södra Latin.

    Första gången jag hörde kidsen kalla tornet så var när jag bodde i Skarpnäck. Jag stod & diskade, och genom vattenbruset hörde jag sönerna ropa ”Kungens skor! Pappa kom och titta, det är Kungens skor på tv!!”

    Fast så ropade de förstås inte alls, vad de såg på tv-burken, i ABC-nytt, var ett svep över Medis där de uppfattade ”pinnen” som de var så impade av – ”Gunnes torn, Gunnes torn!” alltså.

    Ack ja, ack ja, den tiden är länge sen förbi, nu är de små liven 16 och 14…

  3. glume bula said

    This paragraph offers clear idea designed for the new visitors of blogging, that in fact how to do blogging and site-building.

Kommentera

 
