Hellbom’s Weblog

Just another WordPress.com weblog

Nyheter

Posted by hellbom på 52009000UTC05bUTCSun, 03 May 2009 08:27:27 +0000 26, 2007

I min allra tidigaste ungdom när jag hade klippjour på Nya Dagligt Allehanda läste jag sju morgontidningar.Så många fanns det i Stockholm i början av 40-talet. Antalet minskade med åren, men behovet att läsa tidningar tidigt på morgonen hängde i. Otåligt väntade jag på att få höra klicket i brevlådan. Var jag på Mörkö tidigt på våren innan jag ännu hade ställt om posten åkte jag upp till Hölö och köpte DN och Svenskan i kafeet. I vintern som gick har det där läsarbehovet minskat. Jag har intalat mig själv att synen blivit sämre eller också är tidningarna inte lika intressanta som förr. DN har jag läst ganska noga ända till serierna längst bak, men Svenskan har jag bara bläddrat igenom. Det har hänt att jag inte öppnat den alls. Så tog jag ett drastiskt beslut. Jag bestämde mig för att avstå från tidningar mellan 1 maj och 15 september. För en skrivande journalist är detta naturligtvis ett förräderi men det var med en viss lättnad jag upplevde den första tidningsfria morgonen. Nyheter fick jag ändå. När jag vaknade slog jag på SVT 24, jag lyssnade på Ekot i radion och sen satte jag mig vid datorn och klickade mig in på DN:s webbsida. Men så hände något jag inte hade räknat med. Digitalboxen gav upp andan. Ingen TV. Jag är ingen flitig TV-tittare, men det kändes svårt. När den här helgen är över blir det nog att åka till Södertälje och skaffa en ny. Men radion är ett suveränt nyhetsmedium. Och skulle jag vilja veta något mera kan jag sätta mig vid datorn och klicka mig fram till TV-stationer och tidningar. Det har bara gått tre dar utan papperstidning och jag känner ännu ingen saknad. Det finns anledning att återkomma till ämnet.

Ett svar to “Nyheter”

  1. Ja Du Thorleif! Att avstå morgontidningen – det var ett drastiskt beslut!

    Jag tror inte jag skulle klara det! Min morgonrutin har varit i stort sett densamma hela livet. Hämta tidningen innan någon vaknat läsa den i lugn och ro på dass (när på landet i Vaxholm skedde detta på det s.k. Lilla Galleriet, där det öppna fönstret med sin vajande spetsgardin mot morgonsolen och fågelpratet förhöjde stunden).

    Det blir helt enkelt inte detsamma att sitta med en dator på knäna istället. Det är bara så!

Kommentera

 
