Hellbom’s Weblog

Just another WordPress.com weblog

Författare på Söder

Posted by hellbom på 32009000UTC03bUTCWed, 18 Mar 2009 15:07:14 +0000 26, 2007

 

Per Wästberg har berättat att 80 procent av litterära svenska stadsskildringar utspelar sig i Stockholm. Jag vågar tippa att omkring hälften av dessa skildringar är förlagda till Söder.

Om man ska tala om Söder i litteraturen så saknas alltså inte material.

 

Eftersom det här kommer att bli ett mycket personligt strövtåg ska jag be att så säga något om mig själv också. Jag är Södergrabb. En kille från Hornstull. Gick i Högalids folkskola, som på 30-talet var en mönsterskola. Sen kom Södra kommunala och så Södra Latin. Det är min bildningsväg.

Min huvudsakliga yrkesbakgrund är Dagens Nyheter, där jag var anställd i 34 år i olika befattningar fram till pensioneringen 1989. Det som har betytt mest för mig var att jag var med att starta bilagan På Stan, som jag var redaktör för i tio år.

 

Det första frilansuppdraget jag hade efter pensioneringen var att göra en litterär karta över författarnas Stockholm. Där finns 150 författare och 386 citat  inprickade. En följd av detta var att jag hamnade i den litterära skyltgruppen hos kulturförvaltningen. 

 

Mitt Stockholmsintresse väcktes på allvar en bit upp i tonåren. .

Det ingick i gymnasiekursen att man skulle göra ett s k enskilt arbete. Jag föreslog ”Hemingway som reporter”, men min svensklärare, Sven Cederblad, tyckte att det skulle vara intressantare om jag tog mig an ”Söder i litteraturen”. Det berodde kanske på att jag just hade skrivit en uppsats om Bellman, som han högläst inför klassen. 

Jag hade väl lite journalist i mig redan då, så jag gick ut och intervjuade boksynt folk. En av dom  första som jag frågade ut var Erik Asklund som jag kände sen barnsben. Vi bodde grannar med honom och hans kompis Josef Kjellgren både på landet och i stan. Kjellgren är väl mest känd för ”Människor kring en bro”, en roman om Västerbrons tillkomst.

Asklund hade skrivit en hel del om Stockholm i dagstidningarnas söndagsbilagor under 30-talet. Senare använde han sig av det där materialet i boken ”Stad i Norden”. Han hade givit ut romanen ”Fanfar med fem trumpeter”, som handlade om nåra grabbar från Hornstull som bildade ett dansband. Romanintriger och personskildringar var inte hans starka sida, men miljöer var han bra på.img481

 

Så här skrev han:

 

”Solen sken skarpt, nästan hårt, över Hornsgatan. En svag grönska vecklade långsamt ut sig i träden inom planteringarna vid Ringvägen. Bergssidorna på Hornsgatan var fulla av våta ränder efter smältvattnet; de glittrade i solen. Barnen spelade kula, hoppade hage. Vid Varvsgatan satt en stor affisch som annonserade RIK:s sedvanliga vårbasar på Långholmen. Kring brädskjulen vid Ligna hördes smällarna från fotbollar, vilka skötos högt upp i den blå rymden. En första motorbåt, nyfernissad, skinande som en kapplöpningshäst, styrde ut över Årstaviken och försvann mot järnvägsbrons höga kolonner i solröksdiset över det blå vattnet…”

 

Mjaa! Lika imponerad som jag var en gång är jag inte längre. Det blir lite för mycket. Smältvattnet borde han ha strukit. Med Reymers vårbasar och skinande motorbåt befinner vi oss i maj. Men när jag, tio år gammal, läste det här kände jag mig väldigt stolt. Här stod det om mina kvarter i en tjock bok. Jag kände igen mig. Dom som kickade boll nere i Ligna, det var jag och mina kompisar i Tullengänget.

 

Asklund bodde längst ut på Heleneborgsgatan på den tiden. Det kan ha varit 1942. Böcker låg i slarviga högar längs alla väggar, precis som hemma hos mig i dag. Det blev inte så mycket talat om Söderlitteratur, vad jag minns. Han berättade om sin barndom, historier som jag långt senare kom att läsa i Manneböckerna. Han var döpt i ett av tullhusen vid gamla Liljeholmsbron, han hade gått i Maria folkskola, dit han hade sällskap varje morgon med Josef Kjellgren, som bodde i grannhuset. Kjell hade kommit inflyttande från Mörkö när han var sex år. Han var den lite vekare killen. Järka var visserligen yngre, men han hade härdats i den här utkanten och var en tuffing. De två hängde ihop hela barndomen, hela ungdomen, ja, hela livet.

Kjells pappa gick på sjön. Om Järkas pappa visste man inte mycket. Amanda Zander, hans mor, hade varit gift med en järnsvarvare som dog två år innan Erik och hans tvillingbror föddes. I rotemansarkivet står de som utomäktenskapliga. När en far dyker upp visar det sig att han heter Lars Gustaf Larsson, provisionsförsäljare, brädgårdsarbetare, arbetskarl.

Men Larssson ser man inte mycket till. Amanda fostrar Järka och Hilda fostrar Kjell.

En liten bit bort växer Irja Browallius upp, och på Brännkyrkagatan Rudolf Värnlund. Men han var flera år äldre, de träffades först i vuxen ålder.

Jo, nu minns jag, han berättade om spårvagnen som brann i spårvagnsstallarna vid Yttersta Tvärgränd. Den kvällen stod Ivar Lo-Johansson i ett hörn av Hornsgatan och Ringvägen och sålde julgranar. I motsatta hörnet stod Eyvind Johnson och bevakade Frälsningsarméns insamlingsbössa. Det hade Asklund upptäckt. Ivar Lo hade skrivit om det i diktsamlingen ”Ur klyvnadens tid”:

 

Det var grant ibland.

Jag minns en spårvagn som brann

vid Ringvägens hörna, Hornsgatan ut,

inunder en snöande höstnatts spann

där lågorna virvlade ut.

 

I den boken hade han flera dikter med Södermotiv, från Tantolunden, stenhuggaren som flyttat till Stockholm – han hade ju själv huggit gravstenar på Glasbruksgatan. Det var kanske främst de dikterna som gjorde att jag sökte upp honom i hans skrivarlya på Bastugatan. Han hade två små lägenheter, en sov han i, den andra skrev han i. Hos Ivar Lo rådde den största ordning. Alla böcker stod i ordentlig bokstavsordning i hyllorna. Inga slarviga travar på golvet.

 

kungsgatan1Hans stora Stockholmsroman ”Kungsgatan” hade kommit ut redan 1935, men där fanns inte så många Södermotiv. De kom först längre fram i hans självbiografiska böcker, där han skrev om Södra Folkets hus och hur han slogs mot vägglössen i Ebba Brahes palats.

Tyvärr har jag inte min gamla uppsats kvar. Jag lånade ut den till en ung dam, men varken henne eller uppsatsen återsåg jag. Därför kan jag inte kolla vad vi talade om, bara lita på mitt klena minne.

Jo jag minns att han nämnde att Gunnar Ekelöf hade bott i samma hus, Bastugatan 21. I ”Klockor över staden” i boken ”Promenader och utflykter” 1936 beskriver Ekelöf vad han ser när han sitter i vilstolen på sin balkong:

 

Nedanför låg den fridsamma gatan i söndagsslummer; på ena sidan moderna hyreshus, på den andra äldre kåkar, av vilka några med trädgård. Träden stod ännu gröna bakom planken mittemot. Den stora asken nådde upp i jämnhöjd med balkongen och dess lövverk skymde till hälften bort stadshus, vars kvartsslag då och då kom klingande över vattnet.

 

Det är möjligt att vi också talade om Jan Fridegård, som hade bott strax intill i hörnet av eugene-jansson-riddarfjardenTimmermansgatan, i den stora tegelborgen, i den våning, där blåmålaren Eugène Jansson en gång hade bott. Th vad blåmålaren såg.

Och det här såg Fridegård:

 

 

Med häpnad såg jag viken långt under mig, när jag kom till fönstret, och folket på kajen liknade myror. En hisskran rakt nedanför liknade förvillande en leksak.

 

Och här är ett citat av Ivar Lo:

 

 

Jag såg Riddarfjärden nedanför ligga grå och tung av is, såg Stadshuset som jag en gång liknat vid en kronhjort på väg att vandra ut i Mälarns grunda vatten.

 

Söder som miljö tror jag egentligen inte intresserade Ivar Lo i någon högre grad. Hans kännedom om Söder tycks också ha varit ganska begränsad. Min gamle vän och kollega Mauritz Edström berättade att de en gång hade suttit och pratat om Långholmen. Det var just när fängelset hade flyttats därifrån.

-Jag har aldrig varit där, sa Ivar Lo.

De tog genast en promenad dit, men såvitt jag vet satte det inte några litterära spår.

 

Här sätter jag punkt för det första avsnittet. Det kommer mera.

 

 

 

 

 

Kommentera

 
