Hellbom’s Weblog

Just another WordPress.com weblog

Odla sin kål

Posted by hellbom på 32009000UTC03bUTCWed, 04 Mar 2009 10:43:34 +0000 26, 2007

bonde1I 600 år har mina förfäder varit bönder. Ja, en och annan har varit torpare också, men det är inte många. Någon har varit kyrkvärd, nämndeman eller gästgivare, men samtidigt har de alla varit bönder. Inte en enda smed, snickare eller skomakare. Inte en soldat och inte en präst. De har brukat jorden i Medelpad, Ångermanland och Jämtland sen 1200-talet.

Så kommer vi till 1900-talet och plötsligt har vi ibland oss en konstnär som kallar sig artist. Det är min far. Och där har vi en journalist – det är jag själv, en filmregissör och en reklamman – det är mina bröder. En radioproducent, en fotograf, en talpedagog, en förskollärare, ett par cirkusartister, en sjuksköterska. Icke en bonde så långt ögat kan skåda.

Men jag har det i generna. I yngre dar var jag bra på att gräva och odla, jag kunde snickra och bygga och använda mina händer till praktiska ting som ingen hade lärt mig. Den förmågan har avtagit med åren, men trots att jag är en inbiten stadsbo har jag en stark längtan till landet.

Så är det nog med de flesta av oss. Vi är nästan alla ättlingar till odlare.

När Karl Anders Adrup lämnade korrespondenstolen i Malmö och kom till Stockholm frågade jag honom vad han skulle göra den dag då han lämnade Dagens Nyheter.

– Då ska jag odla min kål, sa han.

Det lät klokt och trevligt, men det blev aldrig så. Han fortsatte att skriva tills han dog.

När jag nu sitter och försöker lära känna mina förfäder kanske jag odlar min kål. Det är faktiskt ganska behagligt.

– Il faut cultiver notre jardin, är Candides slutreplik hos Voltaire. Det är därifån vi har det.

3 svar to “Odla sin kål”

  1. Nog har jag också odlare bakom mig. Men det har inte satt andra spår än att jag är vansinnigt road av att avnjuta vackra trädgårdar från det inre av en härlig glasveranda med öppna dörrar, ett vackert litet lusthus eller nersjunken i en skön vilstol. Ahhhh.

    Hustrun däremot har en morbror som forskat i släkten Öst och funnit trädgårdsmästare i varje generation sedan 1400-talet.
    Såväl hustrun som hennes syster fortsätter traditionerna liksom vår dotter Johanna som t.o.m. lär upp florister och blomsterdekoratörer och designar trädgårdar m.m. i Malmö.

    Den gode Adrup liksom den like gode L Holmqvist hyrde många år en dublett bestående av Pappas gamla rum och mitt gamla rum av mina föräldrar på Kungsholmen för sina Stockholmsvisiter. LH behövde rum för sin specialsäng. Bedrövligt nog hade vi lämnat alla originalTrenter och dito Lang på hyllorna vilka successiv försvann då herrarna och deras gäster saknade nattlektyr och började läsa en bok men aldrig hann färdigt….. det grämer mig något som gammal deckarfantast. Men herrarnas glada umgänge med föräldrarna får vl ses som plåster…

  2. Mollis said

    Bäste Toto,

    det var allt tur – för läsarna, för DN-prenumeranterna, för Stockholmiana-fansen, för alla Kasperpristagare och Guldkängan-mottagare – att du blev murvel i stället för bonde! 🙂

    Och apropå släktforskning inleder SVT tisdagen den 24/3 en serie om sex avsnitt kallad ”Vem tror du att du är?”, där storheter som Helena Bergström Magnus Härenstam, Suzanne Osten, Malin Berghagen, Thomas Bodström och Charlotte Perrelli berättar vad de har kommit fram till när de forskat om sina förfäder.

    Kanske kan bli spännande – åtminstone Härenstam hade kul saker att berätta på presskonferensen häromdagen…

    ./.

  3. Klas said

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Diocletianus
    mvh
    klas

Kommentera

 
