Hellbom’s Weblog

Just another WordPress.com weblog

Ingmar Bergman – min okända släkting

Posted by hellbom på 22009000UTC02bUTCSun, 22 Feb 2009 08:14:20 +0000 26, 2007

”Det här blir bara bättre och bättre” skrev min brorsson Janne i en kommentar till ”Född 1585”. Han hade så rätt. Nu är vi långt nere på medeltiden. En ny släkting och släktforskare, Martin Bergman, har presenterat ett register över mina anfäder från min farfars far och bakåt. Han har landat på Laurens Laurensen, född 1370 och bosatt i Östnår, Hackås i Jämtland, där hans son Svein Laurensen föddes omkring 1410.

Att lära känna denna mängd av nya släktingar genom sex sekler kommer att ta sin tid. Överraskande mycket går att få fram.

Två namn har jag hittills kollat, mest för att namnen var litet ovanliga. Halvard Stugukarl var bonde och gästgivare i Stugun på 1400-talet. Han hade gastgivargarden hustru Gunilla och två söner, Erik och Pål. Halvard och Gunilla dog före 50-årsåldern och det är ju möjligt att Erik eller Pål övertog gästgiveriet. Det kanske går att spåra om man reser till Stugun. Vad de hade att bjuda sina gäster på kan man bara gissa. Röding, vilt, skogsfågel, ren. Och därtill hembryggt öl. Så eleganta besökare som på målningen till vänster hade de kanske inte, men det är inte omöjligt att en annan släkting, sonsonen till vår anfader i Hackås, Laurens Sveinsson från Klocksåsen i Näs, hälsade på. Han var lagrättsrådman, gift med Margaretha ”Margit” Johansdotter. Han blev stamfader till prästsläkten Blix, som under flera århundraden var den rikaste släkten i mellersta och norra Sverige. Laurens tillhörde den jämtländska knapadeln läser jag i en personakt på webben. Han gjorde sig en förmögenhet som skinnexportör och Margit hade i ”hemanfylghe” (hemgift) fått hälften av sin fars kapital och jordagods.

”It has been suggested that among the more well-known contemporary descendants we find the actor Ingmar Bergman and the former UN weapons inspector Hans Blix”, står det i personakten.hos-ingmar-bergman-pa-gotla

Hur detta släktskap ser ut kan säkert Carina och Martin ge besked om.

Det blir bättre och bättre, Janne. Fast nån vidare ”actor” var väl inte Ingmar?

Bloggaren och den eventuelle släktingen.

 

5 svar to “Ingmar Bergman – min okända släkting”

  1. Jag ser att du tagit till dig registret över dina anfäder jag skickade dig. Harvard Stugukarl finns det några forskare som tvivlar på. Jag har en tämligen säker källa. Hans namn är Erik Eriksson och har sammanställt Stuguns släktbok i två väldigt fina volymer. Jag träffade aldrig Erik, som f.ö bodde någonstans på Östermalm. Jag pratade med honom på telefon och mailade. Tyvärr så lever han inte idag. Stuguns släktbok finns att köpa vid Hembygdsföreningen i Stugun.
    Beträffande eventuellt släktskap med Ingmar Bergman så finns inga anor till honom. Det finns faktiskt släktforskarkollegor som forskar kring detta – men jag tvivlar. Mitt namn kommer av ett gårdsnamn Berget och som tidigare hette Mårtensson.
    Vänligen Martin Bergman

  2. Missade det här med Hans Blix och Ingmar Bergman. Blix-släkten som är många har ju också sina rötter i Jämtland. Jag har en anfader Måns Carlsson Blix (1502-1570) som var kyrkoherde i Undersåker. Hans Blix anfader, Erik Blix var kyrkoherde i Hammerdal,men dom två Blix-släktena var inte släkt. Radiomannen Erik Blix, som är en brorson till Hans Blix hör också till Blix-släkten från Hammerdal.
    Mvh Martin B

  3. hellbom said

    Tack för dina kommentarer. Nej, släktskapet till IB är nog en hypotes. Jag ska skaffa några av de här släktböckerna. Jag såg att det fanns en om familjerna i Ragunda. Även om man inte hittar sina egna släktingar i dem kan man få en aning om hur folk hade det, hur de levde.

    Bästa hälsningar

    Thorleif

  4. Återkommer till Halvard Stugukarl och citerar delar av Erik Erikssons släkt bok från Stugun.
    ”Hustrun Gunnildh och hennes söner, erhöll den 20 juli 1489 av ärkebiskop Jacob i Uppsala bemynddigande att bruka allt som tillhörde stugan på Ragundaskogen, varmed naturligtvis även följde skyldighet att uppehålla stugukarlsbefattningen och vara föreståndare för resandehärberget”.

  5. Fantastic do the job, will certainly enable folks be
    aware of the site as well as a number of the factors study
    right now!!

Kommentera

 
