Hellbom’s Weblog

Just another WordPress.com weblog

Född 1585

Posted by hellbom på 22009000UTC02bUTCMon, 16 Feb 2009 07:07:02 +0000 26, 2007

Varför visar jag den här tavlan? Den heter ”Vinter – Slaktaren” och är målad av en italiensk konstnär som hette Franceso Bassono. Han målade den 1585. Jag ska ta reda på vad som hände det året. Orsaken är att den fantastiska Carina Stridlund har funnit en förfader till mig född det året.winter-the-butcher-francesco-bassano1

Han hette Hans Ingemarsson. Födelseorten är Häre, Indal vid Sundsvall.

Hans Ingemarsson f.1585 är farmors farmors morfars farfars farfars far till Gunnar Thorleif Hellbom.

I 400 år – och troligen ännu längre – har släkten på min farmors sida bott i den här trakten. De har varit bönder och torpare. Nils Olofsson var gästgivare på 1700-talet, Olof Olofsson, född 1799, var nämndeman, Lars Vincentsson var klockare på 1600-talet.

Jag är nästan säker på att Hans Ingemarsson var bonde. Namnet låter på något sätt bondskt och tryggt. Han dog den 20 oktober 1668 och blev äldre än de flesta på den tiden. 83 år gammal!

När han föddes var Johan III kung i Sverige. Sen upplevde han Sigismund, Karl IX, Gustav II Adolf, Kristina, Karl X Gustaf och Karl XI.

Hur hade han det under 30-åriga kriget? Var hans son Ingemar Hansson, som föddes 1614, tvungen att göra krigstjänst, eller fick han stanna kvar på gården vid Indalsälven?indal-omkring-19001

Så här såg det ut i bygden vid Indal i början av 1900-talet. Ju mer jag får veta om min släkt desto mer angelägen blir jag att uppsöka de trakter där de levde.

På samma plats där den nuvarande kyrkan står har tidigare funnits en mindre stenkyrka av samma typ som Lidens gamla kyrka, byggd runt år 1480 av en finländsk munk, pater Josefus. Han var den förste till namnet kände prästen i Indal och initierande byggandet av ett flertal kyrkor i bygderna omkring. Han drunknade i Indalsälven vid en överfärd och är begravd vid södra ingången till kyrkan. Graven återfanns 1921.  Hit gick alltså Hans Ingemarsson med sin familj på söndagarna – för Gud trodde man på, åtminstone på söndan. Den gamla stenkyrkan revs 1761 för att ge plats och material åt den nya. Ännu tidigare fanns en träkyrka från 1200-talet som var belägen i Glömsta, 300 m västerut från den nuvarande kyrkan.

 Jag måste läsa på vår svenska historia för att kunna förstå hur de hade det

11 svar to “Född 1585”

  1. Undrar om de historielösa generationerna efter oss kommer att någonsin ens förstå den kedja av förfäder Du räknar upp. Förstå sambandet. Förstå släktskapet. Förstå sig själva?
    Mvh
    MATS

  2. Janne H said

    Det här blir ju bara bättre och bättre. Spännande tycker jag! Undrar om inte det här kanske kan bli grundstommen till en bok i alla fall? 😉

  3. Ronny said

    Hej! Ramlade in här då jag surfade runt på Mer-Trafik.Trevligt. Välkommen till min URL. Ha det bra.

  4. Hej!
    Trevligt att få se din dokumentation.Jag är själv uppväxt i Byn Indal och forskar mycket på hembygden,detta foto av kyrkan är taget ifrån Häre by där dina förfäder föddes,men fotot är spegelvänt,För att spegelvända går du in i Photoshop under Bild –> Rotera arbetsyta –> Vänd horisontellt och då kan vi se att Kyrkan står rätt i byn.
    Hälsningar L-Å

  5. hellbom said

    Vi kanske är släkt. De flesta på min farmors sida bodde i Liden men jag har haft en mängd släktingar i Indal ända till torparen Per Ersson,f 1500. De har bott i Hängsta, Sunnås, Österhängsta och Harvom. De allra flesta bodde i Häre. De var torpare och bönder nästan allesammans.

    Hälsn

    Thorleif

  6. Jöns Nilsson, född 1705 i Kårsta Indal var kyrkvaktmästare och en mycket duktig träsnidare.
    Han nämns som tillverkare av pyramiderna i Lidens gamla kyrka år 1741 och en dörr i Indals kyrka. (Årsskr. Medelpad 1938) Hans svåger Jon Eriksson, född 1735 var bonde och stolmakare och var bosatt vid Micksäter i Indal. En annan svåger till Jöns, Abraham Eriksson Medelberg, född 1738 vid Micksäter var musikdirektör i Stockholm. Vilken bred av kunskaper det fanns inom denna familj. Jag har uppmärksammat herrarna eftersom dom finns i mina anor med en anfader vid namn Nils Björnsson, född omkr 1614 i Hammarn, Ragunda, men blev bonde i Nilsböle, Liden.
    Martin B

  7. hellbom said

    Jag har letat efter träsnidares pyramider men inte hittat några. Har du någon bild? Just nu slits jag mellan cirkusfamiljen Glauert och Stugun, där hembygdsföreningen lovat skicka över ett par böcker och tipsat mig om en kille som skrivit ett krönikespel om stugukarlarna.

    Thorleif

  8. Träsnidaren Jöns Nilsson har jag i min släkt men inget foto av Pyramiderna! men bara den enorma snömängden här tinar bort så får jag bege mig till gamla kyrkan i Liden och ta ett foto.Enl.källa Sveriges Kyrkor ska de finnas 2 pyramider huvudfärgen är blågrönt dessutom förekommer i rankorna rött och grönt.H 195 cm,Jöns Nilsson. Född 1705 29/5 i Kårsta, Indal (Y). Död 1768 6/12 i Micksäter, Indal (Y).Utförde dem 1741.Till Liden som deposition från Holms kyrka 1928 och de står på grönmarmorerade socklar vid korskranket.
    Så foto kommer!
    Lars-Åke

  9. Jag skrev till dig och bifogade en bild av dörren till sakristian i Indals k:a som Jöns Nilsson har gjort. Jag skickade också ett foto på altartavlan vid Stöde k:a som Carl Hofverberg gjort. Jag är inte helt säker, men jag tror att han också målat altartavlan vid Indals k:a.
    Martin B

  10. hellbom said

    Bilder som sänds i Kommentarer kommer tyvärr inte fram. Sänd på den ordinarie adressen thorleif.hellbom@comhem.se
    Thorleif

  11. Jag kan komplettera med att vid Lidens ligger också Vildhussen begravd. Så här beskriver man det under Lidens hembygdsförening,
    ”Vid Lidens medeltida kyrka ligger den berömda Vildhussen begravd. Magnus Huss, som han egentligen hette, var köpman från Sundsvall som fått i uppdrag att leda förbi vattnet vid Storforsen i Indalsälven för att timmerflottningen lättare skulle klaras av, vilket misslyckades och fördämningen brast. Huss omkom senare under mysiska omständigheter vid en båtfärd 1797”.
    Martin B

Kommentera

 
