Hellbom’s Weblog

Just another WordPress.com weblog

Sinsilera och slå en drill

Posted by hellbom på 12009000UTC01bUTCSat, 24 Jan 2009 04:39:26 +0000 26, 2007

I Strängnäs stad bor en herre som heter Mats Werner. Han är en outtröttlig bloggare, men han läser också vad andra skriver och han kommenterar ofta och gärna. Det är trevligt. Flera borde vara som han. Nu hade han upptäckt att jag skrivit om båtsman Roligs hemlighus för bra längesen och att min dotterson Rasmus i Kinaland hade frågat vad i helskotta ett hemlighus var. Jag svarade Rasmus i ett långt mail, så nu är han upplyst.

Mats vet naturligvis vad ett hemlighus är och med anledning av detta nämner han Värdshuset Tre Fjölar på Kumla gård i Häradsvik. Finns det verkligen ett sådant värdshus? I så fall får jag nämna att namnet grundar sig på en vanlig missuppfattning. Det är inte det ovala hålet på dasset som kallas fjöl utan det är själva sittbrädan. En fjöl kan ha plats för tre eller till och med för fem. Själv har jag suttit på en trehåls på en stor gård nära Katrineholm. Det är 75 år sen så den finns nog inte mer.

Nej, ordet fjöl används inte så ofta numera. På landet är det dass, råbusar säger skithus och finare folk avträde .  I stan är det wc eller toa eller muggen eller kanske klosett, om man är en smula gammaldags. Nånstans har jag skrivit att den åländska benämningen är Tuppen. Jag undrar om den fina pissoaren i Östra hamn finns kvar. Om jag inte minns fel hade den en tupp på taket. Den borde kulturmärkas.pisskuren-i-slottsbacken

En stockholmsk pinkmoj som säkert är kulturskyddad är den här vackra urinoaren i Slottsbsbacken.

Där pinkar vi eller pissar eller kissar. Det senare verbet tycks vara allmänt accepterat i sjukhusbruk. Det är nästan en smula rörande att höra en grånande medicinprofessor ta barnaordet kissa i sin mun. Jag undrar om de använder det när de skriver sina journaler.

I min barndom talade de pryda om att kasta vatten, min mormor sa sinsilera. Varifrån kan detta vackra men krumeluriga ord komma? Herrarna slog en drill och de lite mera macho slog en sjua.

Hallå där Mats Werner och andra kommentatorer. Ni har säkert flera synonymer. Sätt igång och skriv!

5 svar to “Sinsilera och slå en drill”

  1. hellbom said

    Blåsa tankarna
    Cinselera (som betyder… ?) Urinera, antar jag..
    Byta vatten på guldfisken
    Fjöla
    Flöjta
    Hälla av potatisarna
    Hänga skinnpickan på tork
    Kasta vatten
    Kissa
    Krafsa i lådan
    Krama svampen
    Låna toan
    Lätta på trycket
    Pinka
    Pissa
    Rasta draken
    Rasta guldfisken
    Ringa Indien
    Ringa Mormor
    Runka ut pisset
    Skjuta en stråle
    Skvätta daggen av liljan/gräset(fem)
    Slå en båge
    Slå en drill
    Slå en parabel
    Slå en sjua (någon som vet varför 7?) Är det inte för att själva kissbågen ser ut som en sjua?
    Sprutlackera klosetten
    Strala
    Tissa
    Tryckreglera
    Tömma tasken (uttryck i lumpen…”tömma task och tarm”)
    Vattna blommorna
    Vattna porslinshästen
    Vrida ur bollträt/tofsen(fem)
    Vädra räkan
    Relaterat:

  2. Tack, Thorleif!

    Hade ingen aning om detta med att fjölen är själva sittbrädan. Inser att vi måste döpa om vårt lilla lusthus som när jag byggde om det gamla trehålsdasset till just lusthus förlänades med namnet Tre Fjölar. Meningen var att de tre locken som försedda med den enklast tänkbara gångjärnsanordning i form av ett påspikat läderstycke täckte hålen, skulle bemålas med lämpliga motiv och uppsättas i de tre taktårtbitar som bildas av den trekantiga fronten på huset.

    Fantastiskt också vilken mängd synonymer.

    Ringa Indien….

    Trevlig helg!
    MATS

  3. För övrigt läste jag just en artikel om flyglarna på Stjernsunds Slott i tidskriften Antikvärlden. Där berättas att den femte flygeln innehåller ”dassemang”! Det härliga ordet ska jag börja tillämpa! Mycket roligare än hemlighus!

  4. Sand Blasters

Kommentera

 
