Hellbom’s Weblog

Just another WordPress.com weblog

Hur står det till?

Posted by hellbom på 12009000UTC01bUTCMon, 19 Jan 2009 07:07:44 +0000 26, 2007

 

Tackar som frågar. Halvbra kanske man kan säga. När benen svullnar och även löst sittande strumpor lämnar djupa valkar efter sig kan man ana något lurt. När samtidigt vikten ökar utan att man ägnat sig åt några lukulliska utsvävningar är diagnosen klar. Hjärtsvikten har slagit till.

Min gamla blodtrycksmätare hade säckat ihop så jag tog blå buss nr 2 till Norrmalmstorg och gick till Clas Ohlson – detta prylparadis – och köpte mig en ny. Det systoliska trycket var 105 och hjärtat i displayen blinkade sig snabbt fram till 115 slag. Inte så bra!

blodtrycksmatare1

Dr Per beordrade mig till EKG. Mätaren ville inte fungera. ”Har du mobil”? frågade EKG-operatören. Jag befriades från mobilen. Mätaren fungerade inte. ”Ta av dig hörapparaterna”, sa sköterskan och bar iväg med dem till andra sidan rummet. Det hjälpte inte. Till slut kom vi underfund med att det var stegräknaren som var boven.

Är det inte märkligt att vi överlever med alla dessa strålningar omkring oss? Från datorn, från mikrovågsugnen, från TV:n?

Dr Per såg nästan lite bekymrad ut när han betraktade EKG-skärmen. Han sa åt mig att skippa blodtryckssänkaren Plendil och han skickade mig till laboratoriet för provtagningar. Sen skulle vi talas vid.  Då blev han sjuk. Så nu sittter jag här med mina svullna ben. Men blodtrycket står på 133 och pulsen på 72. Inte så tokigt. Och inget förmaksflimmer märks.

För övrigt följer jag morgontidningarnas råd om hur man håller sig kurant och undviker Alzheimer. Drick 4-5 koppar kaffe, ät en handfull nötter och ett par apelsiner, res dig från datorn då och då och gå till toaletten elller ut i köket. Att gå 11 000 steg om dan är en onödig överdrift. Drick ett glas rödvin. Det hoppar jag över – jag har fått mitt kvantum av rödvin redan.

Och Anders Isaksson som gått och dött vid så unga (65) år! Vi jobbade ihop en tid på teaterredaktionen när han först kom till DN. På senare år stötte vi på varann här i krokarna på östra Söder. Jag saknar hans trygga Pitemål.

Ett svar to “Hur står det till?”

  1. Din beskrivning av apparaternas interaktion är ju riktigt komisk! Situationen känns nästan farsartad.
    Jag köpte en stegräknare på Karlssons varuhus – som olikt Clas Ohlson inte kallas ”gubbdagis” – men lade den på hyllan omgående. Den räknade minsta höftrörelse som ett steg.

    Litar på att de tre skogpromenaderna i rask takt och det hårda vattenjympapasset på lördagsmorgonen i den underbart 34°-iga Lötbassängen per vecka ger mig erforderlig rörelse utan att steg räknas. I vart fall blev mina årliga blodvärden oerhört mycket gladare sedan jag börjat med dessa övningar.

    Åsså då de fyra pillren per dag….(kolesterol, blodtryck, gikt och ryggvärk). Ack aj!

    Hälsar
    MATS

Kommentera

 
