Hellbom’s Weblog

Just another WordPress.com weblog

INFORMATION

Posted by hellbom på 122008000UTC12bUTCSat, 13 Dec 2008 17:53:23 +0000 26, 2007

"Stockholm berättar" är en mycket lång blogg, jag hade kanske kunnat dela upp den i dolda kapitel, som i "Stockholms historia". Men den bloggen har inte haft många läsare. Om du snabbt vill läsa andra blogg-inlägg ska du dra i rulern i den högra marginalen eller söka bland kategorier till vänster. Jag ser fram emot kommentarer till "Stockholm berättar".

.

6 svar to “INFORMATION”

  1. Mollis said

    LYSANDE INITIATIV!, detta att redigera denna matiga text!!!

    Längtar efter att få ”grotta ner” mig i den. Detta kan ske snart, ty vid denna upplagas pressläggning är måttbandet MYCKET kort – blot två (2) centimeter…

    Måndag 16/12 blir min sista dag som tillsvidareanställd på DN. På eftermiddagen arrangeras kollektiv avtackning av de aderton (18!) medarbetare som nu loggar ut för gott.

    Wir hören uns wieder!

    And – keep up the good blog!

    /Yours truly, BeMoll

  2. gunillago said

    Anser att du gjort en kulturgärning av coffee-table-format!
    Detta tar dagar att läsa igenom.
    För mig, som hade en faster med affär på Söder, blir detta en nostalgivandring i en stad som fascinerade mig till förstumning på 50-talet – och mer.
    Klarakvarteren var kvar, spårvagnar, trådbussar och Gamla Stan var fortfarande dammig, trång och historiskt genuin.
    Spännande läsning som ger mig mycken djup i lokalfärgen..

  3. Tycker Du borde överväga att göra detta till en kapitelindelad följetong på silvergenerationen!

    Hälsningar
    MATS

  4. Hannah said

    Hejsan!
    Vet du någonting om borgargården/huset som beskrivs i Hjalmar Söderbergs novell ”Sotarfrun”? Som jag förstått ska det finnas i Stockholm, eller funnits.

    ”Inne i en sidogata står ett gammalt borgarhus med en slät och grå fasad. Genom en stor, rundvälvd port utan alla prydnader – ja, ett årtal finns där, kanske också ett par fruktgirlanger – kommer man in på en trång gård, lagd med kullerstenar, en svart, stenlagd brunn som så många andra, dit solen aldrig hittar vägen. En gammal lind med avstubbade grenar, svartnad bark och av ålder glesnat lövverk står där i en vrå; den är gammal som huset, ja, ännu äldre, och är alltjämt ett kärt tillhåll för gårdens barn och kattor.

    Det var förr i världen sotar Wetzmanns gård.”

    Mvh Hannah

  5. Eva Allison said

    En sådan fantastisk blog! Har bara börjat, men kommer att lusläsa! Jag är bosatt i USA sedan nästan 50 år, och jag kollade på nätet, om det fanns något nytt om mina gamla anförvanter Jan, Isaak, Abraham De Broen, och så råkade jag på din blog av ren slump! Stor, stor tack!
    Eva

  6. Gösta Alfven said

    Hej
    Fin Stockholmsberättelse.
    Kan du/ni hjälpa mig med upplysningar om bilden på kafé Blanch från 1964 som finns med i denna bildserie. Var kan jag finna den högupplöst? Rättigheter för publicering i bok?
    Julhälsningar
    Gösta Alfvén mobil 0739 660835

Kommentera

 
