Hellbom’s Weblog

Just another WordPress.com weblog

Lovers of the ”Kokosboll”

Posted by hellbom på 112008000UTC11bUTCTue, 04 Nov 2008 03:59:55 +0000 26, 2007

 

Svenska folket älskar kokosbollar. Nej, jag har ingen statistik. Jag vet inte hur många ton vi glufsar i oss, men frågan är om något annat godis upptar våra tankar lika mycket. Jag har skrivit två inlägg om kokosbollar i den här bloggen. En heter ”Negerbollar” och har lockat 36 läsare, den andra heter ”Mera kokosbollar” och dit kommer en eller flera besökare varje dag. I går var det tre stycken, Totalt har 195 personer läst den. Det är den mest lästa artikeln av alla. Hur i allsin dar kan det komma sig? När jag skriver in ”kokosbollar” i Google får jag 33 400 träffar. tre av dem är mina. Hur kommer det sig att så många väljer min blogg?

Min barndoms kokosbollar finns inte längre. Eller är det kanske mina smaklökar som har förändrats. En kokosboll smakar ju förresten inte så mycket. Det är den underbara känslan när man tar en tugga och låter inkråmet smälta mellan tungan och gommen. Kärlek vid första bettet. För fem öre obeskrivlig njutning. Små flisor av kokos fastnade mellan tänderna och bevarade minnet länge, länge.

Det finns otaliga recept på kokosbollar. Med äggula, med äggvita, med gelatin, med vaniljsocker. Det är bara kakao och kokosflingor som är gemensamt för alla förslagen. Jag önskar jag kunde hitta receptet på Augusta Janssons kokosbollar. Det är de bästa jag har ätit i vuxen ålder. Jag skulle också vilja veta om de finns att köpa någonstans.

Vem vet, kanske intresset för annat godis är lika stort som för kokosbollar. Hur är det med polkagrisar? Och var hittar man riktigt fina geléhallon? Titta på den här bilden. Ser de inte härliga ut?

180px-geleehallon

Ett svar to “Lovers of the ”Kokosboll””

  1. Göran S said

    Ooohh, maestro….kokosbollar…mmmmm
    Visst är Augusta Janssons oöverträffade…. och så vitt j a g vet görs de fortfarande (lite googlande gav t.ex. detta, efter att först ha rådfrågat murvelns allra bäste vän, telefonkatalogen…):
    http://www.augustasfabrik.se/default1.aspx?pagename=2
    Annars kan jag tänka mig att det hetaste tipset att komma över riktigt dyngfärska bollar (och annat högoktanigt godis….f-n vet om dom inte också har geléhallon…) är förträffliga KarlaFrukt (Karlavägen 72, nära korsningen Artillerigatan och 62:an, t.ex.)
    Så här, t.ex.:
    http://www.karlafrukt.se/
    …fast inte ska jag sitta här och drömma om godis…. jag som nyss slutat röka. Också*s*
    vänligen
    Göran S

Kommentera

 
