Hellbom’s Weblog

Just another WordPress.com weblog

Dansa min docka

Posted by hellbom på 102008000UTC10bUTCSun, 19 Oct 2008 12:20:07 +0000 26, 2007

Här sitter en liten gumma  i en gungstol och läser tidningen en eftermiddag för länge, länge sedan. Hon heter Karolina Eriksson, född Lundblad. Hon är mor till skomakaren, fjärdingsmannen, biodlaren, söndagsskolläraren Johan August Gustafsson på Lustigtorp, den fine mannen som var min morfar.

Tidningen hon läser är Svenska Morgonbladet. Det var den man prenumererade på om man tillhörde metodistförsamlingen.  Karolina är inte det minsta religiös, men hennes son och hans hustru Emma tillhör de lyckligen frälsta. 

Jag tror de stod varandra nära, mamma Emilia och farmor Karolina. Morsan, som sällan visade någon uppskattning av sina medmänniskor, talade alltid med värme om henne. Det var fart i Karolina. Hon var ständigt igång, for som ett jehu genom lingonskogen så att stickor och strån rök. Sen for hon in till Södertälje och drev kommers på Stora torget.

– När vi var ensamma dansade vi med varandra, berättade mamma en gång. Kan det ha varit i gudstjänsttid en söndag förmiddag, när Johan och Emma var i Tabor? Vilken synd! Jag tror inte att Emy dansade många gånger i sin ungdom. Att gå till dansbanan vid Håga var naturligtvis otänkbart. Och när hon fick fästman blev det nog inte heller mycket dansat. Jag tror inte att pappa Emil var nån vidare dansör. Dans efter middagsbjudningen var lika borgerligt dekadent som att spela bridge.

Jag har väl inte heller varit någon stor dansör, men jag tyckte det var ganska roligt. Swingen passade mig. Vi lärde oss dansa i Arne Hellkvists källare. Kritade upp fotspår på betonggolvet och trampade oss fram. Lärarinna var ”Pigan” från Eskilstuna som bodde i Majsans hus. 15 kronor i månaden var hennes lön, mat och husrum och lediga onsdagkvällar.

Sen gick vi till Blå hallen när Hermes gymnastikförening hade fest.Vi smög i kollonaderna och låtsades spana efter brudar. Ingen vågade bjuda upp. Men sommaren 1940 dansade vi på ångbåtsbryggan i Mälarhöjden med Edla och Rosa och Majsan och Ingvar spelade dragspel.  På midsommarafton gick vi genom skogen till Sätrastugan. Höet var hässjat, jag kan ännu känna doften i natten.

Numera blir det inget dansat. Om inte balansen vore så dålig skulle jag gå till pensionärsdans på PRO och slå mig lös på en schottis. Det var jag ganska bra på. En gång i forntiden lärde jag en natt ut konsten till ett gäng unga New York-bor utanför Jefferson Diner på Sjätte Avenyen.

Man kanske skulle försöka sig på en slowfox. Very, very slow!

Kommentera

 
