Hellbom’s Weblog

Just another WordPress.com weblog

Going downhill

Posted by hellbom på 92008000UTC09bUTCMon, 29 Sep 2008 04:10:45 +0000 26, 2007

Det är dags att komma till insikt. Du befinner dig i utförsbacken. Krafterna sviktar. Det som en gång var så lätt att göra kan ibland verka oöverstigligt.

Som att hänga upp en tomatplanta i köksfönstret för eftermognad. Att binda ihop kvistarna går geschvint. Men fönsterkroken sitter så förtvivlat högt upp. Det krävs en kökssstol att kliva på. Först lägger jag vänster knä på sitsen. Så tar jag ett stadigt tag om stolsryggen och segar upp höger fot. Sen upp med vänster fot. Räta på ryggen. Nu gäller det att inte dråsa ut genom fönstret.

Det tar ett par minuter att lirka in snöret i den gammaldags fönsterhaken. Nu ska här knytas en knut. Men eftersom jag inte kan lyfta högerarmen längre än till brösthöjd mäste jag ta munnen till hjälp. Jag biter till om snörstumpen och håller fast medan jag med vänsterhanden försöker åstadkomma en första knutslinga. Det misslyckas gång på gång, men så äntligen. Nu till den andra slingan. Det är inte lätt det heller. Slutligen kan jag dra till. Och där hänger tomatplantan i den bleka höstsolen. Pronto! Nu ska jag bara ta mig ner på golvet. Försiktigt, försiktigt!

Kaffeburken står på översta skåphyllan. Eftersom vänsterarmen inte är så kurant den heller stöttar jag högerarmen vid armbågen och får på det sättet ner burken. Samma procedur när den ska upp igen. Jag skulle ju kunna flytta ner den ett par hyllor, men där har jag ett 50-tal kryddburkar. Jag använder bara basilika, salt och vitpeppar, ibland kryddpeppar. Svartpeppar har jag på köksbordet. En del kryddor är så märkvärdiga att jag inte har en aning om vad de ska användas till. De har alla säkert passerat bästföre-datum och borde kastas. Men det ser så proffsigt ut med alla dessa kryddor. Jag kunde låta kaffeburken stå på arbetsbänken. Att jag inte har tänkt på det tidigare. Jag ska överväga saken.

Fridrottarna tar på sig sin t-shirt efter varje hopp och kast även om det är 30 grader varmt därnere på planen. Det går i ett huj. Jag har försökt komma underfund med hur de bär sig åt, men det går så fort. Själv rullar jag upp ryggsidan till halslinningen, dyker ner med huvudet och kränger mig igenom. Tycker ni att det är jobbigt att knäppa en skjorta? Inte? Det gör jag. Knapphålen är så ruskigt små. Oftast nöjer jag mig med att knäppa varannan knapp.

Efter allt detta regnande skulle jag vilja gå ut i skogen och plocka svamp. Jag ser framför mig slänter fulla med trattkantareller. Men rötter, kottar och små, små tuvor är allvarliga snubbelrisker och faller jag kan jag bli liggande, ett offer för kråkor och rävar.

Det är ingen vacker syn.

3 svar to “Going downhill”

  1. Göran S said

    Nääää… det är säkert ‘ingen vacker syn’….
    men det är STOR Läsning, Toto
    Stor och rätt gripande
    Full av identifikationsmöjligheter
    Huga
    Plötsligt minns jag hur det var när vi var små
    och det för en gångs skull hade snöat över Göteborg
    och man stod däruppe längst upp i backen med darrande knän
    och tittade ner ner ner
    och ropade
    SE UPP I BACKEN
    ANNARS FÅR DU HÅL I NACKEN

    Som man också sa.. förr i världen

    NER KOMMER MAN ALLTID

    Fast sen ska man ju UPP igen
    streta och knoga och sträva
    upp till den där Pärleporten

    Keep on the Good Work!!

  2. Mollis said

    RIGHT, MAN,

    GÖRAN (Sellergren) har helt rätt — stor läsning är det!

    Men, gode Toto, gör inte misstaget att använda en köksstol, det är fruntimmersbeteende (förlåt, fru Skawonius!).

    Du ska självklart använda en rejäl, stadig stege! Finns att köpa i den (åtminstone fordom) välsorterade järnaffären på Södermannagatan X Gotlandsgatan, i dina kvarter.

    Allt gott!

    /Mollis i gryningen

  3. Mollis said

    PS Är det vår vän GÖRAN SELLERGREN som kommenterar? Eller någon annan Göran?

    *** En annan fråga: var hittar jag en förklaring till vad alla dessa typografiska ”taggar” ovan betyder, och vad som händer om jag garnerar en text med slika?

    T.ex halvfet resp kursiv text – hur jag får jag fram sådan?

    /Hilsen Be Moll i gryningen

Kommentera

 
