Hellbom’s Weblog

Just another WordPress.com weblog

Lördagsprat

Posted by hellbom på 82008000UTC08bUTCSat, 30 Aug 2008 04:41:50 +0000 26, 2007

De vilda djuren blir allt sällskapligare. När jag visslar en skön melodi kommer fåglarna flygande, nötväckan, talgoxen, talltitan. Så sitter de i sälgen och väntar att jag ska bjuda på något. När jag har besökare håller de sig undan. Det hjälper inte hur mycket jag visslar. Men när Axel var här uppförde de sig som om han var en gammal bekant. Märkligt!

När jag sitter vid köksbordet kommer en talltita och sätter sig på fönsterspöjsen och tittar in på mig. Talgoxen övernattar ibland inne på verandan och nötväckan promenerar in i stugan och sitter och gungar på korgarna i taket.

De senaste dagarna har jag haft besök av en nästan fullvuxen älg som tycker om äpplen. Peter var här och plockade fallfrukt häromdan när älgen kom in i trädgården. Den gick närmare och närmare och slutligen tyckte Peter att det var säkrast att han klättrade upp i äppelträdet. Älgen kom fram och nosade på honom och började sen obekymrat äta äpplen. Jag gick ut och sen stod vi länge på vedbacken och tittade på varann innan han långsamt vandrade in i skogen igen.

Gustaf Friberg från hembygsföreningen hälsade på en dag. Han hade med sig Erik Asklunds roman ”Lilla land” och undrade om jag kunde identifiera några personer som han skrev om. Det kunde jag givetvis inte. Jag var bara nio år när boken kom ut. Mörköborna kände sig skandaliserade. De var övertygade om att det var dem han skrev om. Asklund använde sig säkert.av modeller och verkliga händelser, men inte var det en nyckelroman såvitt jag kan minnas.Jag ska läsa om den när jag kommer in till stan. Det är bara två veckor kvar av min sommar.

Det demokratiska konventet var en härlig show. Vilka fantastiska talare de är, dessa amerikaner! Guvernören i Montana skulle platsa bland de främsta komikerna i Hollywood. På måndag är det republikanernas tur. Vicepresidentkandidaten från Alaska kommer nog att sno en del röster. En riktig snygging!

Kommentera

 
