Hellbom’s Weblog

Just another WordPress.com weblog

Vi hade inga segel…

Posted by hellbom på 42008000UTC04bUTCMon, 21 Apr 2008 11:41:53 +0000 26, 2007

Nej, en särk hissade vi inte. Det var kanske ett gammalt lakan. Och masten var en åra.  Det gick långsamt fram i den milda vinden över Tormstaviken, men till slut kunde vi förtöja i aborrvassen.  Aborrpinnarna var så små, så små och knappast ätbara ens för en katt, men det var ändå en stunds sysselsättning.  

Den ena dan var den andra lik. Frukost klockan elva. Så marsch till sjön med badrockar, saft och bullar. Det var morsan och moster Rut, det var Olle när han var frisk, det var Lasse och det var Tord. Och så jag då. Där låg vi gräset framför sjöbodarna, som var så gamla att de kanske hade överlevt ryssarnas invasion 1719. Då och då klafsade vi ut i leran och tog oss ett dopp.

Sture hade lärt mig en märklig simstil. Man låg på sidan, sträckte ut vänsterarmen och vispade till med höger. Jag lärde mig aldrig bröstsim, men blev ändå en hygglig simmare när jag hade lärt mig crawl i Mälarhöjdsbadet. Men nån stjärna blev jag aldrig. ”Loppan” Adlerz som tränade Hellas-juniorerna i Forsgrenska påstod att jag låg med ändan för högt i vattnet.

Efter ett par timmar var det fika. Vi hade byggt upp en liten eldstad och jag kokade kaffe. Alldeles intill, ända ute vid strandkanten, låg en källa med nästan iskallt järnhaltigt vatten. Det tog vi till saften. Hallonsaften. Jag känner fortfarande smaken av järn och hallon i munnen.

Det var långa, trista dagar. Vi var alldeles ensamma där vid sjön. Vi och korna från Tormsta. Nån gång kom kantorn och ett par gubbar och drog not och håvade in massor av gös. Syster på Hemmet köpte ett gammalt busschassi av Hjalmar Johansson i Hölö och ställde upp som omklädningshytt på andra sidan nätgården. Hon tog ett hastigt dopp och så gick hon hem till sina åldringar igen.

Inga lekkamrater hade vi. Jo, det fanns ett par ungar uppe vid Berga, som blev rikskänt som Radiogården. Dit cyklade jag och hälsade på ibland. Men lekte gjorde vi inte.

Lördagarna var lite annorlunda. Då gick vi till Aspbacken och mötte pappa vid bussen. Och morbror Sture kom cyklande från Åhlén & Holm. Då blev det lite fart. Vi kickade boll med grindstolparna som mål, vi spelade krocket och kastade pil mot vedbodörren.

När jag var femton revolterade jag. Inte en sommar till i denna sega idyll. Jag fick jobb som praktikant på Nordisk Rotogravyr. Jag satt på en barstol i Tempohuset vid Hötorget och käkade lunch. Jag åkte i min första rulltrappa. Jag hämtade middagen åt mig och pappa i Maria hushållsskola på Långholmsgatan.

Men nån helg cyklade jag ut till Mörkö och där var allt som det vanliga. Här är en 30-talsbild från stättan vid Korslöt med Olle, Rut, Tord, Lasse, Thorleif och Emy.

På kvällarna slogs vi mot myggen. 

  

                   

 

Ett svar to “Vi hade inga segel…”

  1. Kerstin Strand said

    Hej!!!! Vad roligt att få läsa om Mörkö.Du hade säkert fått hjälpa till med rovgallring vid Berga om du velat…mamma(Eva ”Kalle”) har berättat hur dom höll på dag ut o dag in o hur bedrövligt det var.Mamma bor i Vingåker och hon mår bra, fyller 83 i augusti.Lasse bor uppe i Bjurholm, han fyllde 86 5 mars.Anna-Greta är på ett ålderdomshem i Julita o blir 94 i höst o Carl-Axel gick bort 1978, 64 år gammal så ungarna vid Berga är inte så unga längre…Jag och min man Janne brukar ta med mamma o Karin (som var gift med Carl-Axel) och åka till Mörkö varje sommar.Åker runt och tittar vid Berga mm och sen brukar mamma peka upp nånstans och säga att där bodde Olle Hellboms föräldrar.Synd att dom inte har datorer så dom kan läsa din blogg.
    Hälsningar Kerstin Strand fd.Landström

Kommentera

 
