Hellbom’s Weblog

Just another WordPress.com weblog

Har du sett herr Kantarell…

Posted by hellbom på 32008000UTC03bUTCWed, 05 Mar 2008 11:09:08 +0000 26, 2007

svampplockning-pa-morko.jpg

Det här fotografiet hittade jag i en skrivbordslåda häromdan och jag kan inte låta bli att dela med mig. Känner ni doften? Doften av sommar, doften av nyplockade kantareller och fuktig mossa?

Det är 80 år sen, men bilden är så levande att jag inte skulle bli ett dugg förvånad om de här tre personerna plötsligt började röra på sig och gå vidare till fortsatta sysslor. Nu ska svampen rensas – och det tar tid. Glasburkar ska diskas och gummiringar läggas i blöt. Konserveringsapparaten tas in från boden och morfar fyller vedlåren. Järnspisen brassar het i sommarvärmen. Under hela vintern ska vi sen varje söndag få svampomelett till frukost (lunch). Och till det smörstekt potatis. Skorpmjölspanerad. Där ligger pommesfritten i lä.

Det är säkert moster Rut som tagit den här bilden med sin lådkamera. Ingen yrkesfotograf skulle ha kunnat gjort det bättre. Kompositionen är oklanderlig. Ett överfyllt kappemått i förgrunden. Den vackra runda korgen som den okända tanten håller i en kärleksfull armkrok och bakom henne en mäktig rödvinbärsbuske. Det halvöppna fönstret till morfars rum i bakgrunden skvallrar om att dagen är varm. Tvättbaljan till vänster, som alltid stod där vid stenmuren framför cementbacken och syrenbersån och som var flitigt i bruk. Under många år var vi tio personer här varje sommar, om man räknar in pappa och morbror Sture som bara kom ut i veckosluten. Sex vuxna och fyra barn. Det blev mycket tvätt. Man skulle vara hel och ren – det var ett mantra. Men stortvätt var det bara en gång under sommaren och den pågick i flera dar. Då kom den lilla puckelryggiga Gerda upp från Tegnby och hjälpte till. Tvättgrytorna var inmurade i backen intill brunnen på andra sidan vägen. Den stora bykgrytan blev stulen en vinter, den lilla har jag kvar och planterar tagetes i när risken för frost är över.

Jag ser lite sur ut, men jag är kanske är trött efter att ha lufsat runt i skogen i flera timmar Barbent och i slejfskor.  I dag krävs långbyxor och stövlar om man inte ska bli nerlusad av fästingar, men såna djur hade vi inte hört talas om för 80 år sen – inte för 50 heller. Under hela min barndom och ungdom var myggor och bin våra enda fiender. Och huggormar förstås, men ingen kände nån som blivit biten. Numera varken hör eller ser jag myggorna och jag saknar dem inte, men bin skulle jag gärna vilja se, för bärens och fruktens skull. De enstaka humlor som rumlar omkring under vår och försommar föredrar den sibiriska ärtbusken framför körsbärsträden och jag kan bara beklaga deras dåliga smak.

Sommaren 2007 var den sämsta bär-, frukt- och svampsommar jag har upplevt. En handfull körsbär, en handfull kantareller, det var allt. Så låtom oss önska lite lagom regn om nätterna när vi sover och varma och soliga dagar under våren när träd och buskar blommar.

2 svar to “Har du sett herr Kantarell…”

  1. Virre said

    Mmmm, drömmer mig bort och känner allt du beskriver. Ha en bra dag/V

  2. Hi, I think your website might be having browser compatibility issues.
    When I look at your blog in Safari, it looks fine but when
    opening in Internet Explorer, it has some overlapping.

    I just wanted to give you a quick heads up! Other then that, terrific blog!

Kommentera

 
