Hellbom’s Weblog

Just another WordPress.com weblog

Meddecin meddesamma

Posted by hellbom på 22008000UTC02bUTCTue, 26 Feb 2008 07:20:55 +0000 26, 2007

Snuviga och snoriga var min barndoms vintrar. Så här i efterhand undrar jag om det inte borde betecknas som kronisk snuva. Kanske kunde det ha botats. Men ingen läkare tittade på mig. Alla ungar snorade om vintern. Det hörde till. Ibland slog febern till och man fick stanna hemma nåra dar och försöka kurera sig med honungsvatten och emservatten. Dunderkuren var glödgad honung. Morfar var ju biodlare. Honung var universalmedlet för de flesta krämpor.

Ända upp i 70-årsåldern var Albyl och Alvedon de enda mediciner jag kände till. Det är annorlunda nu. I går var jag på apoteket och gjorde mitt uttag.  De är tolv stycken till ett värde av 3 217:50 och med en vikt på 1 kilo och 38 gram. Detta ska jag pumpa i mig under tre månader. Det är helt sanslöst. Vad skulle hända om jag gav fan i alltihop? Kanske skulle jag inom kort tuppa av. I höstas tog plötsligt Enalaprilen slut. Det är en medicin man tar ”för hjärtat”. Antagligen hade jag blivit felexpedierad. I stället för att genast springa till vårdcentralen och be dr Per om ett nytt recept bestämde jag mig för att vänta i två veckor tills jag skulle in på mitt Waranprov. Efter nåra dar rusade pulsen upp till långt över 100 så fort jag tog nåra steg över golvet, hjärtat började fladdra. Det tog ytterligare ett par veckors medicinerande innan mina värden var normala igen.

Mina astmamediciner skulle jag kanske kunna skippa. Jag har inte haft nåra besvär på flera år. Bricanylen har jag inte använt på länge, men jag tar pliktskyldigast mina puffar av Pulmicort och Servent morgon och kväll. De är de dyraste medicinerna. 180 doser Serevent kostar 846:50. Det blir 4:70 per puff. Pulmicort är lite billigare 3:40 per puff. Lyckligtvis har jag frikort som räcker för ytterligare ett uttag.

För er som inte har haft anledning att besöka doktorn på ett tag kan jag tala om att de gula receptlapparna är ett minne blott. Numera skriver han in recepten på datorn och sen går du bara till apoteket och presenterar dig. Och när du fått dina mediciner  blir recepten utprintade på ett A 4-ark. I mitt fall var det två stycken – fullskrivna.

Receptarien på Renen såg smått imponerad ut. Eller kanske var det medlidsam.

2 svar to “Meddecin meddesamma”

  1. Det är så trevligt och roligt att läsa din weblog, tittar in här varje dag.

  2. Det finns åldringar som tar 11-15 mediciner per dag, dessa människor blir läkemedelsförgiftade och behöver då ännu mer läkemedel för sina biverkningar.Att avgifta-detoxa kroppen är det bästa.Njurarna återhämtar sig och det finns en möjlighet att få bort medicinerna på sikt.Läkare sitter i knät på läkemedelstillverkare och skriver ut läkemedel för att själva bli rika.Du´som äter så mycket läkemedel, försök byta trenden-börja lite i taget´samtidigt som du förändrar ditt sätt att leva.Utevistelse renar lungorna och blodet.Rörelse förbättrar immunförsvaret.Mindre mat gör att blodtrycket sjunker-bort med salt och socker-gifter!Börja med små förändringar.MVH Gladiatan

Kommentera

 
