Hellbom’s Weblog

Just another WordPress.com weblog

Självbiografi?

Posted by hellbom på 22008000UTC02bUTCFri, 22 Feb 2008 05:29:08 +0000 26, 2007

– Den här bloggen kan bli din självbiografi, sa Hans-Ingvar när jag träffade honom på Seniorernas årsmöte.

Nej, nej! Jag värjer mig för tanken. Självbiografi – det låter så fruktansvärt pretentiöst. Helst skulle jag vilja använda bloggen som de flesta andra, berätta om vad jag varit med om i dag, vad som har hänt. Men jag är aldrig med om nånting, det händer ingenting och så glimtar en minnesbild fram och så sitter jag där och låter fingrarna löpa. Men självbiografi är det inte.

För övrigt är jag misstänksam mot hela genren. När jag läste Buster von Platens böcker kunde jag gång på gång upptäcka att han mindes fel, om han inte direkt ljög, som exempelvis med historien om sparkstöttingen.

När jag reste till USA första gången på våren 1947 bad Lucke Bonnier att jag skulle ta med mig en sparkstötting till en kille på Reader´s Digest. Han hade blivit förtjust i detta märkvärdiga fortskaffningsmedel när han var på besök i Sverige och tyckte att det borde passa i backarna i Pleasantville. Att förklara för tullen I New York vad det var jag ville föra in var inte det lättaste denna aprildag, men det gick och sen låg sparkstöttingen i mitt rum på Christopher Street tills den hämtades av ett bud från Reader´s Digest nån gång mitt i sommaren. 

Nu skriver Buster att det var han som hade med sig sparkstöttingen. Han stal den från mig. Han ljög helt enkelt. Jag berättade detta för Lucke, när jag träffade honom för nåra år sen och hans lakoniska kommentar var: ”Typiskt Buster!”

Hur det gick till när vi fick ny redaktionschef efter Sten Hedman skulle jag gärna vilja berätta om, för där var jag ordentligt inblandad. Men minnet är för dåligt och de anteckningar jag förde den gången kastade jag efter ett par år för hela proceduren var så olustig.

Det var en söndagkväll vill jag minnas. Jag satt vid den bortre kortändan av bordet – kan jag ha varit nattredaktör? – när David Bonnier kom in.

– Dom vill ha Sven Sörmark, sa han.

Vi reste borst som en man. Inte för att vi kände Sven Sörmark, men nån av familjen Bonniers hejdukar skulle inte få tränga sig in på Dagens Nyheter. Ett krismöte sammankallades. Vi ringde Kalle Wall och hela sällskapet gick till Gillet. Varför vi inte kunde ha mötet på DN förstår jag inte. Var vi rädda för att väggarna skulle ha öron? Nej, antagligen behövde vi ha ett glas i handen för att lugna ner oss.

Det var kanske redan då som vi bestämde oss för att ta kontakt med Gunnar Arvidsson i Paris.

I de dagarna gick min gamla vänskap med Gunnar Gunnarsson förlorad. Han var uppriktigt ledsen över att vi hade förbigått honom. Ingen av oss hade föreställt sig att han hade nåra förhoppningar på att efterträda Hedman.

Jag tror att det var Snosse som ringde Arvid och berättade att han var vår kandidat och jag sökte upp Åke Bonnier och bad om hans hjälp att stoppa Sörmark. Resultatet blev att jag kallades upp till Huss som frågade om jag själv aspirerade på posten.

– Aldrig med min fot, sa jag – eller nåt liknande.

Slut nu med det ”självbiografiska”.

När jag tittar in i andra bloggares dagböcker blir jag förvånad över vilka banaliteter de ödslar ord på. Tjejer skriver om sin fnasiga hy, om hur svårt det är att gå ner i vikt, hur äcklig kebaben var som de åt i går, hur trevligt det ska bli att ha fest med kompisarna på lördag. Inte ens Bodil Malmsten får det att gnistra och spraka, där hon mal på om sina vedermödor att sätta upp sin pjäs, och Carl Bildt, som ju faktiskt är med om en hel del och träffar en massa intressanta människor, han är uppriktigt sagt ganska tråkig. Han skulle behöva en ghost writer. Slå sig ihop med Bodil kanske.

Nej, dagbok ska det här inte bli. Inte heller självbiografi. Det får bli vad det blir när jag sätter fingrarna på tangentbordet. Nåra strödda minnen. Nåra enkla reflexioner.

Ett svar to “Självbiografi?”

  1. Mollis said

    ”Nej, dagbok ska det här inte bli. Inte heller självbiografi. Det får bli vad det blir när jag sätter fingrarna på tangentbordet. Nåra strödda minnen. Nåra enkla reflexioner.”

    YES SIR THORLEIF, det låter som som en tilltalande bloggvariant; när – eller om – jag kommer igång med något i denna både haussade och förtalade genre blir det nog någonting åt det hållet.

    Och kanske en och annan hel- eller halvsanning om vad som timat under mina drygt 40 år i tidningsmakeriets underbara (och för utomstående säkert också ”underliga”) värld. [Man f å r ju skarva lite ibland, enligt lagen om poetens frihet, licentia poetica, eller minnas fel, som min gamle chef på SvD, Buster von Platen.]

    Mycket finns sannerligen att berätta om: märkliga uppdrag, udda personligheter (både bland dem man intervjuat och samarbetat med), sköna kolleger – och en eller annan väldigt speciell chef man mött (alternativt utsatts för) under åren…

    När man väl BÖRJAR nysta i det som Hans Alfredson kallar ”Minnenas skattkammare” är det ofta oväntat mycket som kommer framdansande.

    OCH OM KVINNORNA och relationerna finns ju hur mycket som helst att skriva… Så även om min angenäma syssla som frilansande musiker i de mest udda sammanhang;
    började spela offentligt när jag var 15, och denna alternativa karriär (bl.a. som ”barpianist och entertainer”) är bevars inte över än. Bluesgubbarna brukar hålla på tills de trillar av pinn i 90-årsåldern…

    ”Man minns musikanter och låtar/
    Gamla jam, och applåder man fick
    Klarinetten ska fram,
    den är snöig av damm —
    Och man man spelar en platta/Har svårt för att fatta/Man inte minns hur texten gick”…

    …som ”Siljabloo” Nilsson sjunger i Peter Himmelstrands svenska text till ”Old folks” (som inleds med den ovedersägliga sanningen ”Plötsligt en dag är man gammal”).

    /Barpianisten BeMoll,
    i arla morgonstunden 10 juli 2008.

Kommentera

 
