Hellbom’s Weblog

Just another WordPress.com weblog

Matiné på Flamman

Posted by hellbom på 22008000+01:0002b+01:00tis, 19 Feb 2008 06:43:11 +0100 26, 2007

Den här bilden är tagen en vintersöndag 1934, när den ungdomliga publiken strömmar ut från den första matinén på Flamman. Det är inte alls otroligt att jag befinner mig i den här ungskocken, att jag har sett filmen, där Fridolf spelar polis tar jag för givet, även om jag inte har något minne av det i dag.

flamman.jpg

  Till höger på bilden är Hornsgatan 147, där vi bodde. Ovanför Café-skylten är fönstret till vardagsrummet och ovanför porten fönstret till matvrån. Den här filmen regisserades av Schamyl Bauman, som jag lärde känna i   vuxen ålder.  Rollistan är imponerande. Weyler Hildebrand spelade sergeant Göransson, Fridolfs vedersakare, som återkom i film efter film .

fridolf-rhudin-2.jpg

 Och där var Edvard Persson – hur kunde han stå ut med att inte ha huvudrollen? – Dagmar Ebbesen, Rut Holm, Emy Hagman och Emil Fjellström. Finns den här filmen kvar månne? Och varför får vi inte se Fridolf Rhudin i TV? Han var faktiskt inte nån dålig skådespelare.                                                      

Lämna en kommentar