Hellbom’s Weblog

Just another WordPress.com weblog

Bland fint folk

Posted by hellbom på 22008000UTC02bUTCSat, 16 Feb 2008 12:11:46 +0000 26, 2007

Vore jag japan eller kines på besök i Stockholm är chanserna ganska stora att jag hade gjort ett besök i Stadshustornet. Nu är jag en kille från Hornstull och såna utflykter är under vår värdighet. Sånt är för utlänningar och lantisar.

king-kong-2.jpg

Men i Eiffeltornet har jag varit. Och i Empire State Building. Allra högst upp. Nej, inte riktigt så högt som King Kong.

Det var Alf Kjellin, hans hustru Karin och jag. Jag var en ende som tog emot dem när de steg i land från ”Gripsholm” med fyraårige sonen Ole, barnjungfru och 30 kollin. Selznick, som hade engagerat honom, hade glömt bort skådisen från Sverige. Efter ett telefonsamtal till deras kontor kom en svettig liten man rusande och i all hast ordnades en svit på hotel Warwick.  Innan tullen hade hunnit gå igenom deras bagage körde en limousin upp på kajen. Amerikaner är effektiva när dom sätter fart.

img2451.jpg

 Ole  och pigan togs om hand av en svensk dam, som de hade lärt känna ombord och som råkade vara gift med USA:s timmerkung Russell Bennett. De fraktades ut till East Hampton på Long Island, där timmerkungen hade ett litet sommarställe. Och Alf, Karin och jag stannade i stan och ”took in the sights”.

Naturligtvis åkte vi upp i Empire State Building efter att ha stått i kö bortåt en timme. Det var det värt. New York är en mängd småstäder, kittade intill varandra som cellerna i en bikaka. Nere på gatan känns stan inte alls så stor. Men häruppifrån ser man hur kolossal den är. Nere i söder låg min Village, på Hudson River stävade små oceanångare, till höger New Jersey, nere till vänster Brooklyn Bridge. Central Park var en liten grön plätt i norr. Jag kände mig stolt över att höra hemma i den här stan.

Vi gick till Macy´s och Penn Station, vi åkte subway och köpte franks and a large organge i ett Nedick´s-stånd. I Rockefeller Center pågick en filminspelning bakom avspärring. Högt över mängden reste sig en bekant gestalt. Gregory Peck, 191 cm lång.

alf-och-greg.jpg

Vad har man poliskort till? I New York fungerar det verkligen. En bock lyftes undan och vi var inne på inspelningsplatsen. They were shooting ”Gentleman´s Agreement”, efter Laura Hobsons roman, där Gregory Peck spelar en journalist som utger sig för att vara jude för att skriva en artikelserie om antisemitism.

img244.jpg

– Mr Peck, sa jag, får jag presentera en kollega from Sweden?

Och så hälsade de och pratade en stund tills regissören Elia Kazan kallade till ordning och tagning. Och Alf Kjellin, eller Christopher Kent som Selznick döpte honom till, insåg väl vilken betydande person den där Hellbom var. Men dum var han som inte bad att få en intervju med mr Peck.

Till helgen tog vi tåget ut till East Hampton.

Ett litet sommarställe? Jo, minsann! Ett chauteau var det. Size XXL. Ett 30-tal rum, ett okänt antal badrum. En stor swimmingpool. två tennisplaner, en lång sandstrand  mot Atlanten som gungade in i loja vågor. Veckan innan hade den amerikanska tennisspelareliten bott där. Närmsta granne till vänster var förre utrikesministern Edward Stettinius, närmsta granne till höger var chefen för Shell. Jag hade hamnat bland fint folk.

Jag hade inte tänkt våldgästa. Bara ta nåra bilder för Filmjournalen och sen åka tillbaka till stan igen. Men det kom inte på fråga. Det var klart att jag skulle stanna. Jag inkvarterades i ett rum med vidhängande badrum, fick låna ett par badbyxor och så gick vi ner för slänten och lät Atlantens vågor surfa oss.

På lördagkvällen åkte vi till en privat klubb i Montauk Point, Long Islands yttersta udde. Vi var de enda gästerna. En liten orkester spelade. Alf dansade med Karin, jag dansade med barnflickan som hette Lillemor och hade gått i Koblancks teaterskola. Timmerkungen dansade med sin hustru som hette Daga. Vinden svepte sval in från havet.

På måndag morgon tog Alf och jag tåget in till stan igen som plikttrogna knegare.

Värmen låg som en våt duk över Manhattan.

Kommentera

 
