Hellbom’s Weblog

Just another WordPress.com weblog

Totte, Toto, Tell och Sleipner

Posted by hellbom på 22008000UTC02bUTCThu, 14 Feb 2008 09:52:21 +0000 26, 2007

Det var väl morsan som hittade på det. Man skulle ha smeknamn på kilhattarna. Jag ser för mig hur hon och moster Rut står och gullar: ”Lilla Totte, vad söt han är!” Och när Rut fick en kil blev det Toje. Totte och Toje! Unga mödrar har inget förstånd alls.

Tord slapp sitt vedernamn så tidigt att han säger att han glömt det, eller förträngt det, och jag blev Toto på gården och gatan och det har jag alls inte något emot, tvärtom, det har blivit ett varumärke.

odensleip.jpg

En liten tokfan som ville göra sig märkvärdig kallade mig Sleipner. De hade väl läst nordiska gudasagor i plugget. Odens åttafotade häst, ni vet. Det var lite löjligt, men jag hade inte så mycket emot det för just det året (1938) vann Norrköpingsklubben Sleipner Allsvenskan.

I Södra Latin, där ingen kände mig när jag trädde in där hösten 1940, gick jag omkring i Sällskapet EV:s ärenden i en gul skyddsrock, där jag målat namnet TOTO i stora röda bokstäver på ryggen. Skamlöst men effektivt. Snart visste hela plugget vem jag var.

Som journalist blev jag signaturen Tell. Att plocka ihop nåra bokstäver ur namnet var det vanliga om man inte kunde hitta på nåt mera fantasifullt. Helst hade jag velat kalla mig Toto, men då kunde folk tro att jag hade något med trav och galopp att göra, och det är ett av de få ämnen jag aldrig har skrivit om.

I USA var jag Tell, eftersom Thorleif är absolut omöjligt att uttala på engelska, men här hemma har Toto blivit så etablerat att det finns folk som inte vet vad jag egentligen heter. Det hände till och med en gång att jag fick ett brev från en myndighet adresserat till Toto Hellbom.

Det var dock inte Skatteverket.

Kommentera

 
