Hellbom’s Weblog

Just another WordPress.com weblog

Förlaget

Posted by hellbom på 22008000UTC02bUTCSun, 10 Feb 2008 08:06:08 +0000 26, 2007

”Olle i porten” hade en gammaldags apparat, där han klickade in journalisternas  och de högre befattningshavarnas in- och utgångar. Kontoristerna fick själva stämpla in sina kort. Vi höll till på tredje våningen. Mittför entrén var vaktmästarbåset. Till höger låg Vecko-Journalen, Förlagets prestigetidning, inte särskilt lönsam men med stolta anor. Redaktör var Robert Josephson, en gammal man,  tyckte jag, men han var bara 50. Jag besökte honom i hans hem ett par gånger. Han bodde i Djurgårdsstaden med utsikt över Strömmen. Jag fick intrycket att han var ungkarl, men i Vem är det ser jag att han gifte sig 1923. Frånskild eller änkeman?

kronblom-2.jpg

Mittöver i korridoren låg Vårt Hem. Det var en av min barndoms tidningar med Kronblom, Stor-Klas och Lill-Klas och Påhittiga Johansson. Där hade jag läst min första följetong, Gösta Gustav-Jansons ”Gubben kommer”, och jag kastade mig över novellerna om ”Bogserbåts-Annie”, en tuff käring i New Yorks hamn. Redaktör där var Hans-Eric Holger, en elegant liten herre som nog var något av en spelevink. Han hade tidigare varit ”roving reporter” på Nya Dagligt Allehanda, där han var en av de första som varnade för nazismen. Han var gift med Gúnnilla – betoning på första stavelsen – som var min chef. De bodde i kvarteret intill och hade två döttrar.

bogserbatsannie-2.jpg

Skåningen Nisse Kjellström hade blivit redaktör för bildtidningen SE efter Carl Adam. En betydligt bättre journalist var hans medarbetare, den store bullrande Kalle Hillgren. Hela Världen hade jag aldrig mycket att göra med, Karin Juel var redaktör där ett tag, August och Lotta var det enda läsbara i det bladet.

På Levande Livet satt Lucke Bonnier, Abbes lillebror, när jag började. Han lärde för framtiden och skulle nog ha blivit en ganska bra journalist. Han efterträddes av Sven Barthel, som under några år fick tjäna av sina förskott i bokförlaget. Varken förr eller senare har Levande Livet varit så bra som under hans tid. Bara 91:an Karlsson var sig lik. När jag kom till DN blev jag återigen rumsgranne med Barthel. Han var då redaktör för söndagsbilagan.

Så kommer vi till Filmjournalen, längst in. Det var verkligen ingen stor redaktion. Två små rum, i det första satt jag, redaktionssekreteraren, och Britt Arnmark som ritade layouten och kontoristen Berit Rådell, som jag skrivit om tidigare. Hon var inte den snyggaste tjejen i huset men hon hade en loj charm, som fick husets unga herrar att förälska sig i henne. Lite åt Monroe-hållet utan att alls vara lik. Ray Milland ville bjuda ut henne. Jag vet inte hur det blev, hans fru kom nåra dar senare. Så var det chefen då, Gunnilla Holger. Hon skrev inte så mycket vid den här tiden utan odlade sina kontakter i branschen och var god vän med alla som det var värt att vara god vän med. Det var på hennes rekommendation som Carl Adam Nycop hade blivit redaktör för SE, vilket banade vägen för honom till en av 1900-talets mest spektakulära journalistkarriärer. 

karlsson-2.jpg

Layouten fick förstärkning efter en tid av en liten estnisk flyktingtjej som hette Ilon Pääbo. Hon kan inte ha varit mer än 16 år. Efter min tid fortsatte hon till andra tidningar i huset, men ingen upptäckte vilken fantastisk tecknarbegåvning hon var. Det finns bara en Ilon. Wikland. Astrid Lindgrens illustratör.

 Vi var omgivna av en skock frilansar, många av dem med ena foten i filmbranschen. Olle Ekelund som jobbade på Terrafilm, Sven Zetterström, den ursprunglige skvallersignaturen Philip den Magre. Han var bror till Kar de Mumma, men medan Erik var en mönstergosse trots sina påstådda två år i varje klass, var Sven en slarver. Det sas att han försedde sin bror med de bästa revysketcherna och kåserivitsarna och jag håller det inte för otroligt. KdM var ingen muntergök. En gång bad Sven mig följa honom till en bank på Kungsträdgårdsgatan, där han skulle möta sin bror i något penningärende. Min närvaro skulle förhindra bråk och obehag. De träffades, skrev på ett papper, och det gick till synes lugnt till. Sen gick vi till Blanch´s och svepte ett par groggar. Bongrätterna, två krustader med kokta ärter och morötter, förblev orörda.

Regelbundna medarbetare var Bertil Lagerström och Sven Forssell, två begåvade författare i den lite hårdkokta stilen. 1945 hade Sven just kommit ut med idrottsromanen ”4 x 400”, som fått berömmande recensioner. Han gifte sig med Gudrun Brost och levde i en borgerlig tillvaro på Lidingö. Ann Mari och jag var ditbjudna en kväll och allt verkade frid och fröjd.  Men plötsligt en dag var han försvunnen. Något hade hänt som fick honom att fly landet och ta värvning i Främlingslegionen .

Nu är det här på väg att bli ett dåligt filmsynopsis.

Enligt skvallret visade det sig att Gudrun gav sig iväg till Algeriet, charmade tvättbilens chaufför och fick honom att gömma Sven bland sketna kallingar och lakan. Trot om ni vill – men hur klarade hon franskan?

Johannes Brost är deras son och han kanske kan berätta. Programledaren Gry Forssell är barnbarn till Sven.

Den mest filmkunnige och den som höll den cineastiska fanan högt var Stig Almqvist, som var en ansedd kritiker. Filmjournalen var inte alls någon dålig tidning och den lästes inte bara av tonårstjejer utan också av filmbranschens höjdare och de kända skådespelarna.

Vilka har jag glömt nu? Gun Grut förstås, som jag tidigare skrivit om. Hon hade sin egen spalt och det var väl på den vägen hon mötte Ingmar Bergman. Sven Thermaenius och Gunnar Tannefors, bägge i filmbranschen. Skrev inte så mycket, men var goda tipsare och lunchkamrater. Byggnadsföreningens restaurang, en trappa upp på Norrlandsgatan, var en populär mötesplats för tidningsfolket från Sveavägen och filmfolket från Kungsgatan.

Kommentera

 
