Hellbom’s Weblog

Just another WordPress.com weblog

Titlar

Posted by hellbom på 22008000UTC02bUTCWed, 06 Feb 2008 04:24:20 +0000 26, 2007

Titlar var viktiga, såväl i tilltal som i skrift. Det gällde att vara väl informerad och hålla tungan rätt i mun. Att säga ni och herr ansågs näst intill oartigt, men dög kanske för gatsopare och likställda. Fru och fröken gick bra, för kvinnor var ju ändå aldrig nånting.

Statsministern och utrikesministern skulle tituleras excellens. För Christian Günther var det nog viktigt, jag vet inte hur det var för Per-Albin Hansson. Jag hade aldrig den äran. Men om jag hade sagt excellens till Tage Erlander hade han väl fått dåndimpen.

En dag på Allehanda hade jag fått i uppdrag att ringa ett antal apotek i något ärende. ”Goddag apotekarien, det här är från Nya Dagligt Allehanda. Vad har apotekarien för åsikt om…etc”. Samtal på samtal. ”Kan apotekarien säga mig…” Mitt emot mig satt gamle Eskil Eriksson, sysselsatt med sitt.

När jag nöjd och belåten rullade in i ett papper i skrivmaskinen sa han blitt: ”Jag hade nog sagt apotekarn…”

Jäkla gubbe!

Anders Sandrew kallade mig alltid ”kandidaten”. Han var svag för det akademiska och mäkta stolt över att ha en fil mag, Rune Waldekranz, anställd hos sig. En kväll besökte jag honom i hans hem på Birger Jarlsgatan tillsammans med ”Baptista” från Vecko-Journalen. Hon hade skrivit en artikel om honom som han skulle förhandsläsa. Hon hade bett mig följa med som bodyguard. Det var kanske välbetänkt.

Han satt vid matsalbordet, iklädd morgonrock, och räknade biografkassan från Olympia i bottenvåningen. När han hade läst manuskriptet och vi beredde oss att gå sa han: ”Jag har varmvatten, skulle redaktörn vilja ta sig ett bad?” Det var till ”Baptista” han vände sig, inte till mig. ”Redaktörn” tackade nej och så gick vi.

Hade han några dolska avsikter, den lille farbrorn? Eller var det ren vänlgihet?

Kommentera

 
