Hellbom’s Weblog

Just another WordPress.com weblog

Konk och horunge

Posted by hellbom på 22008000UTC02bUTCSun, 03 Feb 2008 15:28:55 +0000 26, 2007

Vet du vad en konk är? Inte? Nej, jag kunde väl tänka mig det.

Men horunge då? FEL! FEL!

Det gamla blysätteriet hade ett språkbruk som  är på väg att försvinna, men som också en journalist måste kunna om han var ansvarig för redigering. Efter två somrar i sätteriet på Nordisk Rotogravyr hade jag blivit en ganska hyfsad handsättare. Jag kunde plocka in typerna i en vinkelhake och framför allt, jag kunde lägga av i en kast, som är en låda med en mängd fack, en för varje bokstav, siffra och tecken i både gemena (små bokstäver) och versaler (stora bokstäver). Jag ställde samman texterna i ett skepp, gjorde avdrag och ställde ner dem i en form, vilket måste göras försiktigt så att det inte blev svibel, så att inte typerna rasade samman. Där bröt jag om sidan, la in brödtext (den löpande texten), rubriker och klichéer. Därefter gjorde jag ett klapp. Varför det inte hette avdrag i det här läget förstår jag inte. Det var samma procedurimg2311.jpg

På Rotogravyr hade jag en tid svarat för ombrytningen av Konsumentbladets (Vi) lokalsidor och mina typografiska kunskaper imponerade tydligen på gubbarna i DN:s sätteri. Den dan det bjöds på jullunch kom två av faktorerna in på mitt rum med en kvarting brännvin som vi klämde innan vi kastade oss över sillsalladen och skinkan.

Hur var det med horunge nu då? Jo, det är när det bara blir ett ord på nästa rad. Och utgång betyder att raden slutar här och att ett nytt stycke vidtar.

  Kanske med indrag som i den här raden.

Konk är benämningen på 4 cicero och 1 cicero består av 12 punkter. 1 punkt är +0.376 mm, en kvartspetit är 2 punkter, nonpareille 6 punkter, petit 8 punkter och korpus 10 punkter. Det gamla blyspråket var en blandning av latin, tyska och franska.

Den vanliga brödtextspalten är 11 cicero bred, räknad på kägeln.

När vi talade om format avsåg vi inte sidans storlek utan antalet spalter.

Och att stickla betyder att man hugger bort en bit bly i en maskinsatt rad i stället för att sätta om den. 

Kanske kommer jag på flera ord att förklara framöver.

Tack för i dag!

Slut för i dag!

Bilden ovan: Bengt Welff och faktor Pelle Löfgren, pappa till sångerskan Anna-Lena, vid en form i DN:s sätteri.

6 svar to “Konk och horunge”

  1. Kenneht Wodéus said

    Hej!

    Vet inte var du har fått vinkelhake ifrån, det heter sätthake.

    Svibel kallades typer som låg fel i kasten, antingen grad, typsnitt eller fack.

    Har jobbar som typograf från 1961 till 1991. Först som handsättare i 4 år, maskinsättare i femton år, därefter fotosättare, klipp och klistra, till ombrytning på skärm.
    Blev arbetslös 1991.

    Har träffat folk som säger att dom är grafiker, när man säger att man har jobbat som typograf i 30 år, så vet dom inte vad det är.

    Var idag uppe på skansen och snackade med gubbarna på boktryckeriet.
    Dom sa att yrkeskunskapen håller på att försvinna.

    Morsning!

  2. hellbom said

    Hej

    och tack för dina rättelser. Jag var ju bara en amatör på det typografiska fältet. Men jag trivdes i sätteriet.

    Bästa hälsningar

    Thorleif

  3. Jesper Wasling said

    Ni har rätt båda två. Det som heter ”Sätthake” på svenska heter ”Vinkelhake” på norska och norrmännen har hämtat det från tyskans ”Winkelhaken”.

  4. Vad heter ”byrån” som kasterna skjuts in i då?
    Frågar en som under ett år var ägare av ett riktigt gammal tryckeri med unika typsnitt och annat som tyvärr sedan skingrades i samband med en försäljning.

  5. hellbom said

    Ordet är regal.

  6. Kenneth Wodéus said

    Hej igen!

    Jag trodde att någon skulle uppmärksamma felstavningen av mitt förnamn. Gubbarna som skulle se till att det inte inträffade hette korrekturläsare. Men dom finns nog inte kvar längre.
    Vad gäller sätthake så finns det nog hur många namn som helst världen över.
    Kenneth

Kommentera

 
