Hellbom’s Weblog

Just another WordPress.com weblog

Drömmarnas trappa

Posted by hellbom på 22008000UTC02bUTCSun, 03 Feb 2008 10:11:34 +0000 26, 2007

Tusentals gånger har jag passerat Tegelbacken. Till fots för att ta färjan över till Söder Mälarstrand, på cykel för att trampa över Vasabron mot Slussen, i 3:ans spårvagn mot Varvsgatan, i blå buss nr 3 mot Fridhemsplan och röd buss nr 53 mot Norra Bantorget.  I dag är det ett trist torg, inramat av trafikfiler, genomkorsat av busslinjer. Det är ingen mötesplats. Man stannar där inte längre än tills den rätta bussen kommer.

thorleif-och-boris-engstrom-rycker-ut.jpgTegelbacken var väl inte så rolig förr heller. Långa bilköer när järnvägsbommarna gick ner. ”Tegelbackseländet” varade i decennier. Men det var levande. Där låg Kronprinsens stall med Tysta Mari mitt på torget, och där i nordöstra hörnet låg Dagens Nyheter med sin

 Utryckning med Boris Engström

välvda trappa, ”mina drömmars trappa”. Varje gång jag kom förbi tittade jag dit. Det gör jag fortfarande, men huset och trappan är ju borta sedan länge. Vilket misstag det var att flytta till Marieberg!

Om jag ansträngde mig lite skulle jag ganska väl kunna datera när jag första gången steg uppför denna trappa. Det var under kriget, antagligen gick jag i andra ring, jag bör alltså ha varit 17 år. Jag var på väg att besöka min vän Börje Söderlund, som var med i vårt radiogäng och som jobbade extra som korrekturläsare på DN. På anslagstavlan i korrekturrummet hängde en lapp att man inom kort skulle upphöra med verbens pluralformer. Voro skulle skrivas var.

Sen blev det ganska ofta. Som polisreporter på Allehanda tipsade jag Gunnar Gunnarsson om grejer som var på gång, jag kom in i DN-gänget, blev god vän med redaktionssekreteraren Åke Forsberg och reportern Anders Bernholm. Vi var på Grönan och tävlade i 10-kamp, Ann Mari och jag blev hembjudna på middag, vi sågs på PK i Rosenbad och sena kvällar satt jag vid en grogg hemma hos Bernholm, som hyrde rum i DN-huset, och väntade på att tidningen skulle komma. Så vibrerade hela kåken, pressarna hade rullat igång. Vi gick ner genom sätteriet mot tryckeriet. Doften av varmt bly och tryckfärg. En otrolig lyckokänsla. Dagens unga journalister vet inte vad de har gått miste om.

Vid hemkomsten från USA blev jag erbjuden jobb. Hamrin i Rom och Viklund i London skulle byta plats, men eftersom Hamrin inte var någon nyhetsman kunde han behöva hjälp. Sven Åhman hade rekommenderat mig. Men jag hade ju kontrakt med Förlaget. Jag måste tala med Abbe.

Gunnarsson tog in mig på stora redaktionen. På hörnet innanför dörren vid det långa bordet satt en rund liten farbror, Sigge Bergh. En mager yngling i basker, med cigarett i mungipan och fötterna på bordet var Sven Öste, som nickade nonchalant och där var Jolo, som jag kände sen tidigare och som utsatte mig för ett långt förhör om Amerika, där han ännu inte hade varit.

Abbe sa nej, vilket inte var oväntat. Han hade en plan för mig. Efter hätska angrepp på ”den kolorerade veckopressen” hade Artur Lundkvist och ett författargäng fått överta Vårt Hem, som blivit deras lekstuga. Det gick naturligtvis åt helsefyr. Nu skulle jag som artikelredaktör hjälpa till att rädda tidningen.

Jag kände inte någon särskild entusiasm inför uppgiften. London lockade mer än Vårt Hem.

– Ni kan bli som Swenne, sa Abbe.

Vad han menade med det har jag aldrig förstått. Eric Swenne hade varit Londonkorrespondent sen början av 20-talet, först för Svenskan, därefter för Aftonbladet.

Därmed var vårt samtal slut.  Det skulle dröja ytterligare sju år innan jag som anställd på DN kunde stiga upp för ”drömmarnas trappa” vid Tegelbacken.

Kommentera

 
