Hellbom’s Weblog

Just another WordPress.com weblog

Skriva dagbok

Posted by hellbom på 12008000UTC01bUTCSun, 27 Jan 2008 06:04:25 +0000 26, 2007

– Skriv ner dina minnen, har dotter Annika uppmanat mig gång på gång. Jag har varit tveksam, mitt minne är så dåligt, långa perioder av mitt liv är fullkomligt borta, namn har försvunnit, årtal blandats ihop. Ibland glimtar det till, bilder zoomas in, jag ser detaljer, hör repliker. Men det jag vill se, det jag vill höra, från låt oss säga våren 1935, finns inte där.

dagbok.jpg

Jo men visst. Här har vi en dagbok. Den enda jag fört. En gul anteckningsbok, 10 x 16,5 cm, med texten Notes på det blanka omslaget. Den börjar torsdagen den 16 maj. Dagens namn är Hilma. Namnsdagar var viktiga, de firades med blommor och tårta. Vad hände då den dagen?

”Det bara regnar och blaskar, det tycks visst aldrig bli sommar.” Mamma och jag och Olle hade samtidigt haft öroninflammation. Vi gick på efterkontroll på en klinik vid Kornhamnstorg, ett par-tre gånger i veckan. Olle låg fortfarande på sjukhus. Varje dag skrev jag in jag hans feber. Det var ”trafikvecka” med poliser i gathörnen. De lärde oss gå mellan de gula strecken.  Lördagen den 18 hade mamma och jag varit på Sabbatsberg. Jag noterade att Ford öppnat bilhall på Vasagatan. Vid Centralen stod folk och väntade på belgiska kungaparet. Varuhuset Seva vid Adolf Fredriks torg var flaggprytt. Dan därpå gick jag till Rosenlundsgatan i duggregnet och tittade på stadsloppet. Tisdagen den 21 mötte jag det danska ”konungaparet” som anlände till Logården i ”Dannebrog”.  Dan därpå var jag i Tanto och tittade på repetition i friluftsteatern. Den 24 var det 32 grader varmt. Den 27 hittade Jompa en igelkott i Bergsund.

Så där fortsatte det dag efter dag. Sol och regn noterades, liksom Olles feberkurva. Nyårsafton blev dramatisk, radioprogrammet stuvades om. Den svenska Abbessinienambulansen hade blivit bombad, flera uppgavs ha dödats. Vi kände oss nära berörda. Chefsläkaren Fride Hylander var från Björkarö på Mörkö.

Min skolkamrat Ingvar Hedkvist dog i januari. Vi skramlade ihop 17:65 till en krans. Lärarna fick bara ihop 11 kronor. Hela klassen åkte ut och sjöng vid begravningen på Skogskyrkogården. När locket på kistan lyftes av och Ingvar låg där gul och död svimmade David. ”Direktör S. Lilja” – det var mannen i den vita kostymen som senare kom att leda allsången på Skansen – bar ut honom till sin bil och jag och Hempa och magister Bergman fick åka med till Hornstull.

Dagboken slutar den 30 oktober, då Elsa hade namnsdag. Jag hade börjat i Södra kommunala och presenterar mina lärare. Klassföreståndaren Stellan Fries ”verkar närsynt, hör illa, samt undervisar i tyska. För att vara tysk lärare är han hygglig”. Vad jag nu kan ha menat med det.

Det gav ju inte så värst mycket. I fortsättningen blev det inte flera dagböcker. Så jag får lita till mitt skrala minne.

2 svar to “Skriva dagbok”

  1. Wascamkn said

    Thanks!,

  2. Har aldrig skrivit dagbok. Min mor har gjort det i hela sitt 97-åriga liv (njae, kanske inte de första tio eller så). Många år i de röda med fem år i taget. Biobesök, vädret, möten. Korta notiser som alltid varit ryggraden för oss alla i familjen. Vi har kunnat gå till Mamma och fråga när, var, hur och hon har kunnat svara.

    Märkligt sammanträffande: min farmors namn var Hilma, min frus farmors namn var Elsa! Ska vi tro på makterna?

Kommentera

 
