Hellbom’s Weblog

Just another WordPress.com weblog

Den hemliga telefonboken

Posted by hellbom på 12008000UTC01bUTCFri, 25 Jan 2008 04:32:03 +0000 26, 2007

Ur kökssoffan fiskar jag upp en gammal telefonbok. Den är fylld av ”hemliga” telefonnummer. På 40-talet skulle den ha varit en dyrgrip. Där finns alla svenska skådespelare värda att nämnas på den tiden. Och där finns en massa andra celebriteter. Hur kan det komma sig att jag har telefonnummer och adress till John Steinbeck?

steinbeck1 (2)

Han bodde på 175 E 78th Street på Manhattan. Hans telefonnummer var BU 8-1779. Vem kan ha lämnat mig dessa uppgifter? Förlaget kanske. Vad var min avsikt? Att intervjua honom naturligtvis.

John Steinbeck var en av min ungdoms idoler. ”Vredens druvor” var en fantastisk bok. Tyvärr blev filmen inte lika bra. Jag hade roligt med ”Cannery Row” och ”Tortilla Flat”. Där var han lite besläktad med Saroyan. Och jag blev djupt gripen av ”The Moon Is Down”, som kom mitt under kriget och som vi läste tillsammans på rasterna i Södra Latin redan innan den kommit i svensk översättning.

Jag insåg nog att Hemingway var en bättre författare, men jag kände mig mera hemma med Steinbeck, nästan besläktad. Han skrev en rak journalistprosa, som kunde den ha kommit ur min gamla Remington. Förlåt, förlåt! Av samma orsak hade jag lättare för Erik Asklund än för Eyvind Johnson.

Det hade varit så lätt att ringa det där telefonnumret. Jag var en idiot som inte gjorde det.

Jag hade också telefonnumret till Richard Wright, CH 2-5610. Han bodde granne med mig i Greenwich Village, 13 Charles Street. Carl Johan Bernadotte bodde på 563 Park Ave, telefon RE 4-2108. Hasse Ekman, Nisse Ferlin, Birger Malmsten, Karl Gerhard (17 09 58). Adolf Hallman bodde på 9:e gatan i Villagen. Men det var väl inte så hemligt.

Men vem var Peter Perlman i Napoli och Sven Rye i Hollywood och Franz Katz på 95:e gatan?

Inte en susning.

Fotnot: Internet som allting vet. Sven Rye var en dansk journalist som kom till Hollywood efter andra världskriget. Han dog 2004, 98 år gammal.

Kommentera

 
