Hellbom’s Weblog

Just another WordPress.com weblog

Snömannen

Posted by hellbom på 12008000UTC01bUTCTue, 22 Jan 2008 03:28:53 +0000 26, 2007

Min mest kända visa är nog ”Snömannasången”. Det är inget stort skaldestycke men melodin har en viss catch och jag skulle ha sjungit den för er om jag hade haft ordning på min ljudspelare.

snomannen-2.jpgSå här går den:

Uti Himalaya/där bor en snöman stor./Snömän ä´falia/ det säger mor/.Int´för jag rädder är/men jag tror jag stannar här/ja, jag tror jag stannar här/där brännvinet är…

Hur och var den tillkom minns jag inte, men troligen var det i ett sällskap som var något på lyran.

Jag sjöng upp låten för musikanterna på W6 och varje gång jag kom in på ”Säcken”, vilket i stort sett var varje dag med vår delade tjänst, gjorde trion ett break och spelade ”Snömannasången”.

Mäktigt!

PR-chefen på Volvo, och tillika kaptenen i reserven, vars namn jag just nu har tappat bort, blev så fascinerad av sången att han bildade ”Snömannaorden”, helt utom min kontroll. Jag blev dess bard. Han tryckte medlemsbevis och värvade ordensbröder, främst i militära kretsar men kanske också bland bildirektörer.

När jag började i psykförsvaret i II:a milo och trädde in på mässen på I 5 i Östersund visade det sig att ”Snömannasången” redan var välbekant där, och trots att jag bara var en enkel, om än något överårig fänrik, blev jag hembjuden på middagar ända upp till major.

Vem vet, kanske finns det fortfarande någon Snöman kvar därute på tundran.

Kommentera

 
