Hellbom’s Weblog

Just another WordPress.com weblog

Svante och The Peek-a-Boo-Girl

Posted by hellbom på 12008000UTC01bUTCSun, 20 Jan 2008 06:12:18 +0000 26, 2007

svante-small.jpgSvante Löfgren fyller 90 år i dag, den 20 januari 2008. Han och jag är, såvitt jag vet, de enda som finns kvar från det gamla gänget på Nya Dagligt Allehanda. Han har nu återvänt från den frivilliga exilen på franska Rivieran och är tillbaka i våningen på Kungsholmstorg. Vi ses lite då och då i samband med möten i Stockholmsjournalisternas Seniorer. Han är sig otroligt lik från den gång jag först träffade honom, på våren 1943 (se bilden). Rösten är hög, nästan lite gäll, ivrig – ungefär som Arne Thoréns. Svante jobbade på radion ett tag efter Allehanda-tiden. Jag minns att han intervjuade en häst en gång, det visade sig att hästen hette ”Svante”.

Han skrev en ”Spjut”- kolumn i tidningen om hur viktigt det var att man tog om hand nykomlingar – och jag blev verkligen omhändertagen på Allehanda. Han introducerade mig i UD:s pressrum på Grand och presenterade mig för Bernard Valery i Reuters, som Svante var stringer för och Ed Shanke i Associated Press, där jag kom att jobba som stringer med specialitet att intervjua tyskar som kom flygande från Berlin. Honoraret utgick i dollar som jag fick i handen. Sen kunde jag gå hem och lyssna på mina egna nyheter i BBC. ”Stockholm News” kom det att heta många år därefter bland maliciösa kolleger.

Just nu läser jag Svantes bok ”Hemma för gott” som jag fick strax före jul med dedikation till ”den siste mohikanen på Kungsgatan 74”. Det var Allehandas adress – mittemot Oscarsteatern. Liksom jag vikarierade han ett tag för Sven Åhman i New York och han bodde i Åhmans lägenhet, en halvtrappa ner på Grove Street i Greenwich Village. Den var mörk och minst sagt ”sunkig”. En bakdörr ledde ut till en gård, en skräpig liten trädgård, där de italienska grannarna släppte ner sina sopor. Svante skriver att jag flyttade in där, varefter Veronica Lake övertog den. Men där har han fel, jag bodde granne med Veronica Lake. veronia-lake-2.jpg Hon hade varit en förebild för tjejer världen runt. Hon var en skönhet. Född i Brooklyn 1919. Hennes flicknamn var Frances Constance Marie Ockelman. Hennes hår föll ner i en stor lock framför det högra ögat.    Hon kallades ”The Peek-a-Boo-Girl” – tittut-flickan. Tusentals brudar såg ut som hon. Så såg Ann Mari ut första gången jag såg henne på en fest hos Uffe Nordenson. Det var kanske det  jag fastnade för.

1954 hade Åhman bestämt sig för att flytta. Bara tvärs över gatan, men till något ljusare och trevligare. Roffe Jansson (blivande grundare av Bra Böcker) och jag ställde upp som flyttkarlar, kånkade och bar, svettades och pustade . Vi hade burit över skrivbordet och återvände något utmattade till 36:an när vi mötte Åhman mitt i gatan. Han höll en fylld gräddsnipa lyftad framför sig och gick mycket försiktigt för att inte spilla.

Vi var lite spända på att få se Veronica Lake, som vi hade hört skulle flytta in i hans gamla lägenhet. Hon kom i taxi sent på eftermiddagen. En risig och ovårdad medelålders, nästan gammal, kvinna. Hennes berömda hår hängde i testar.  Hon var bara 34 år.

 Paramount hade gett henne sparken sex år tidigare. Hon drack. Kanske var det knark också. Nu jobbade hon som servitris i en sketen bar uptown.

”She was down on her luck and drank heavily”, står det i The Internet Movie Database. Under åren som kom blev det allt värre. Då och då anhölls hon för fylleri. Ibland hade hon småroller i TV.

Varför Roffe och jag inte sökte upp henne och satte oss att prata med henne kan jag inte förstå. Men vi var så oerhört besvikna.

Hon dog av gulsot 1973 i Burlington, Vermont. Hon blev 53 år gammal.

                                                                                                                                                                       

Kommentera

 
