Hellbom’s Weblog

Just another WordPress.com weblog

Sover författare?

Posted by hellbom på 12008000UTC01bUTCThu, 17 Jan 2008 05:01:20 +0000 26, 2007

Sedan jag började med bloggandet har nattsömnen varit lite störd. Så fort jag lägger huvudet på kudden börjar tankarna virvla. Idéer kommer och går, meningar formuleras, förkastas, förnyas.Jag tillbringar mina sju-åtta timmar i sängen men sover nog knappast mer än fem.

Så här var det aldrig förr. Under ett långt skrivarliv har jag aldrig på förhand tänkt så mycket på vad jag ska skriva. Hade jag bara haft en inledande mening klar så hade det rullat på sen.
Att börja rätt är viktigt. ”Han kom som ett yrväder en aprilafton…” Jag undrar hur länge Strindberg hade tänkt innan han präntade ner den meningen. ”Det var en afton i början av maj. Den lilla trädgården på Mosebacke hade ännu icke blivit öppnad för allmänheten.” Så enkelt! Så rakt på sak! ”Äntligen stod prästen i predikstolen…” Inte så illa, Selma!
Det är intressant med arbetsteknik. Men man får sällan veta hur författare arbetar. En del säger att de skriver ner sina hugskott på små lappar. Det verkar opraktiskt. När  man väl sätter sig att skriva med en hög lappar framför sig kan det inte vara lätt att hitta den rätta just i det ögonblick man behöver den.
Selma Lagerlöf fick idén till ”Gösta Berlings saga” när hon gick på Malmskillnadsgatan. Hela gatan hävde sig plötsligt upp och ner. Kan det vara så enkelt? Man skulle kanske ta sig dit och provgå.
Skådespelare är mera frikostiga med att berätta om hur de ”närmar sig rollen”. I långa tirader, i tidningsintervjuer och TV-framträdanden talar de om skapandets vånda och glädje. Vilket flumsnack! Jag tror helt enkelt att de bara spelar sig själva. elaka, snåla, pilska, sadistiska eller helt galna. Jan Malmsjö är alltid Jan Malmsjö – vi får delar därav. För att inte tala om Magnus som i de mest skilda sammanhang ses gnugga sina händer som i ”Jeopardy”.
Nej, nu är det dags att sätta sig till och skriva något vettigt.
Om jag bara kunde komma på vad det var jag tänkte.
Kommentera

 
