Hellbom’s Weblog

Just another WordPress.com weblog

Kläder – ny version

Posted by hellbom på 12008000UTC01bUTCWed, 16 Jan 2008 07:46:44 +0000 26, 2007

Den här bilden är antagligen från 1937. Första klass i Södra kommunala. Jag var tretton år. De flesta av mina klasskamrater fjorton.

img056

Klicka på bilden för att förstora den.

 Längst tv i översta raden står min bäste kompis Arne Hellqvist. Den glada   laxen med en locck ner i pannan känner ni väl igen? Killen längst till höger i mittraden heter Unelius. Bredvid honom Äke Nilsson, bäst i gymnastik. Till vänster om fröken står AP AP, Arne Pettersson. I nedersta tjejraden, längst t v sitter Maj-Britt, som var piggare än hon ser ut här. Bredvid henne rödhåriga Majsan, och den glada tjejen nr 4 heter Ulla Johansson. Hon ringde  mig häromåret, men jag, mitt fä, tog inte hennes telefonnummer.

Det är vinter. Tjejerna har pjäxor och raggsockor, men Maj-Britt har stövlar, vilket var ovanligt vid den här tiden. Vi grabbar har också raggsockor och pjäxor. Vi har undertröja och långkalsingar. Vi har golfbyxor som slutar en bit under vaden och alltid hasar ner. De flesta av oss har slipovrar och nästan alla har slips.

När vi går ut tar vi på oss en lumberjacka och en skidmössa med platt kulle, en sådan som man senare lunde se Willy Brandt och kung Olav i. Men om det inte var för kallt hade vi skolmössa i satin och lackskärm med märke fram. Kissedoggar! I yngre dar hade jag haft jockeymössa – uttalades schåkéj – som slöt om huvudet, var uppdelad i fält och hade en knapp upptill. Jag hade tjatat på pappa och mamma om att få en keps, men dom var en smula snobbar, vi fick för död och pina inte verka arbetarklass. Av samma skäl fick jag heller aldrig några kraghandskar.

Det är för dåligt att jag inte minns flera namn. Jag undrar hur många som fortfarande lever.

Ett svar to “Kläder – ny version”

  1. Lisbeth said

    Hej. Trevlig blogg. Jo, jag sitter just och undrar ifall man kan scanna en bild direkt från ett pass t ex och få in det direkt i t ex en blogg, men det går inte, väl. Jag skulle behöva låna en bibblan-scanner, och kan alltså inte spara bilden på egen dator. Har inget USB-minne heller, som du förstår. 🙂

Kommentera

 
