Hellbom’s Weblog

Just another WordPress.com weblog

Inte krumsa

Posted by hellbom på 12008000UTC01bUTCWed, 16 Jan 2008 15:24:09 +0000 26, 2007

Jag har nästan aldrig skrivit en rad som inte blivit publicerad. Ingenting för byrålådan. Och undan har det gått. Jag har sällan behövt ändra, jag har inte suttit och filat och slipat. Man skulle tro att det här var något jag lärde mig i journalistiken, men det var likadant i plugget när vi skrev uppsats. Jag var först färdig.

Det har väl inte alltid blivit så bra, men det har inte heller varit så dåligt. Och blev det lite halvdant kunde man ju trösta sig med att tomorrow is another day.

Min gamle chef Gunnar Gunnarsson brukade säga ”krumsa inte”, knyckla inte ihop de papper du sliter ur skrivmaskinen. Du upptäcker kanske att där finns nån formulering du kan använda. Jag har inte krumsat, inte slösat med papper.

För nåra år sen, när jag inte längre hade nåra uppdrag, öppnade jag ett dokument som jag kallade Lindström – efter min favoritbiff. Nu skulle här skrivas. Men det blev bara skit och allt är raderat. Hoppas jag.

Men det här med bloggar är en annan sak. Därute finns kanske en och annan som råkar läsa vad jag har skrivit. Det piggar upp.

När jag är ute på stan drabbas jag av rena abstinensvåndan, jag längtar hem till datorn. Och på kvällen har jag svårt att somna. Tankarna virvlar runt i skallen. Det kanske bara är nyttigt. Det är möjligt att jag använder bloggen alldeles fel. Det verkar som om de flesta kläcker ur sig små aforismer. Men sånt är jag inte bra på. Jag är reporter och berättare. Men nån roman ska det inte bli.

Kommentera

 
