Hellbom’s Weblog

Just another WordPress.com weblog

Matvanor

Posted by hellbom på 12008000UTC01bUTCTue, 15 Jan 2008 05:58:07 +0000 26, 2007

Vad åt vi? Falukorv, stångkorv, fläskkorv. 30-talets korvar var så mycket godare än dagens. Stångkorven härligt syrlig. På torsdagar ärtsoppa – fy fasen! – plättar och hallonsylt. Bra! Stekt strömming och potatismos. Kabeljo – bläh! Köttbullar – bra. Grönsaker såg vi inte mycket av. Aldrig en sallad. Kokta morötter däremot. Efter varje middag var det efterrätt. Oftast äppelmos som förvarades i stora stenkrukor i källaren. Framåt våren hade äppelmoset stelnat och kunde skäras i bitar och ätas som godis. Konserverade plommon, inlagda gråpäron.

När vi bodde på Döbelnsgatan gick morsan och jag till Hötorgshallen på lördagarna och köpte för en krona blandad smörgåsmat. Det blev ett ordentligt paket. Korvslattar, kokt och rökt medvurst, leverpastej, olika sorters skinka. Så en bit ost. Det åt vi till söndagfrukost. Det vi kallar lunch i dag. Då fick vi svampomelett på konserverade kantareller. Alltid stekt potatis till omeletten. Pappa och mamma delade på en pilsner. Det var deras utsvävning. Aldrig brännvin. Whisky och konjak hade vi bara hört talas om. Det fanns en flaska starkvin nånstans som togs fram och hälldes upp i små glas när det kom främmande, som estimerade.

I ”småskolan” hade jag alltid smörgåsar med mig, som jag åt i skolbänken. Söndagens pålägg räckte nästan hela veckan. Ingen gick hem och åt, inte ens de som bodde på Folkskolegatan mittför plugget. De allra fattigaste fick gå till bespisningen och äta.

När jag blev äldre gick jag hem på frukostrasten. Det var alltid havregrynsgröt. När jag var gymnasist i Södra Latin tog jag 10:an hem. Jag förstår inte hur jag hann.

Alla dagar började med choklad. Vattenchoklad. Och den slutade med ett glas mjölk som man travade knäckebrödsskivor i och åt en efter en allteftersom de mjuknade. På Mörkö uppfann vi en variant. ”Knogat bröd”. Det var en tallrik mjölk med krossat, ”knogat”, knäckebröd. Det var före corn flaksens tid.

Kommentera

 
