Hellbom’s Weblog

Just another WordPress.com weblog

Mera kokosbollar

Posted by hellbom på 12008000UTC01bUTCThu, 10 Jan 2008 03:16:38 +0000 26, 2007

Min brorson Janne skriver att kokosbollar numera heter chokladbollar – och det gör de också på sina håll, men kokosbollar är nog fortfarande det vanligaste. Och dotter Annika påminner om att damen med de avlånga kokosbollarna hette Augusta Jansson. Hur kunde jag glömma det?

I ”Kioskpiraten” läser jag att Augusta lärde sig koka karameller i en källarlokal på Söder. Senare öppnade hon egen karamellfabrik på Styrmansgatan. Hennes produkter såldes till en början av karamellgummor i Humlegården, på Nybrokajen och på Djurgården. De bar på stora korgar med hjälp av ok. Augusta öppnade efter en tid butik på Linnégatan, där hennes syster stod för ruljangsen.

Hennes gräddkola, som kallades tjong, var en storsäljare. Det var också hon som skapade ”jockeymössorna”, marsipankulor rullade i karamellsmet. De tillhörde mitt favoritgodis i min barndom, men jag har inte sett till dem på trekvarts sekel. Det var också längesen jag såg hennes kokosbollar. Finns de kvar nånstans? Och är det någon som har receptet?

2 svar to “Mera kokosbollar”

  1. Rebecca said

    Hej!

    Jodå, Augustas kokosbollar finns kvar, jag åt en nyss faktiskt;0) Man brukar kunna köpa dem på marknader.

  2. Marco Matejic said

    Ja, de tlllverkas fortfarande. Jag har tillverkat dessa sedan jag var barn och har jobbat med alla Augusta Janssons produkter eftersom min pappa ägde karamellfabriken från 1969 och en bit in på 80-talet.

Kommentera

 
