Hellbom’s Weblog

Just another WordPress.com weblog

Negerbollar

Posted by hellbom på 12008000UTC01bUTCTue, 08 Jan 2008 14:07:44 +0000 26, 2007

Hasse Juhréns morsa drev godiskiosken nere i Hornstull. Hasse var min klasskamrat i Högalid, han bodde i Flammans hus, vi träffades varenda dag. Man skulle tro att han hade fickorna fulla av godis att bjuda sina polare på. Men icke. Det skulle inte förvåna mig om han fick hala upp en femöring och pröjsa morsan om han vill ha en negerboll.                        Vad var det jag sa? ”Negerboll” – är inte det ett förbjudet ord? Kokosboll ska det heta. Men när jag skriver in ”negerbollar” i Googles bildsökare får jag 397 träffar. Det är tydligen inte så känsligt längre.

Negerboll (2) 

Det här är en negerboll enligt Google. Jag skulle tro att den inte är mycket större än en hasselnöt. Det är inte äkta vara.   

 

Kokosbollar (2)   Och det är är kokosbollar. De ser ut som jag minns dem. Men de lär inte smaka som min barndoms negerbollar. De jag köpte i Konsum häromdan var en stor besvikelse. Kokosbollar ska vara färska.               De godaste kokosbollarna jag ätit i vuxen ålder tillverkades i en butik på Östermalm och var långsmala. Inga riktiga bollar alltså. Vad var det de hette? Lundgrens nånting?

 

Så gör vi ett hopp. Jag har just tittat på Yahoo, som sänder glimtar från olika TV-stationer i USA. Nyss rapporterade en station i New Hampshire att Obama hade tagit hem den första valkretsen, en liten ort som heter Dixville Notch nära gränsen till Kanada. Han hade fått 7 röster, McCain hade fått fyra. Totalt var 16 personer registrerade. Han vinner naturligtvis det här, han blir USA:s näste president. Och det är en större sensation än om en kvinna, mrs Clinton, skulle bli det. För Obama är ju neger, black, afro-american eller ”a person of color”, som man tydligen ska säga numera om man vill vara fin i kanten.               Obama (2)

 

Det här är Barack Obama. För 60 år sen gjorde jag en intervju med Paul Robeson, den svarte sångaren och skådespelaren, som redan då var världsberömd. På de bättre restaurangerna och hotellen i USA var han inte välkommen. Jag tror inte att han ens i sina vildaste drömmar kunde tro att en neger en dag skulle kunna bli USA:s president.             

Ett svar to “Negerbollar”

  1. Janne H said

    Negerboll är numera chokladboll!

Kommentera

 
