Hellbom’s Weblog

Just another WordPress.com weblog

I gränslandet (repris)

Posted by hellbom på 12008000UTC01bUTCTue, 08 Jan 2008 03:06:31 +0000 26, 2007

På gränsen till sömn och dröm kan jag ibland komponera musik. Instrument efter instrument faller in och slutligen brusar ett mäktigt musikstycke fram. Jag är inte omusikalisk, jag har, eller har haft, en inte oäven sångröst, jag har kunnat några ackord på gitarr och till och med skrivit små visor. Men jag har aldrig riktigt kommit in i den klassiska musiken. Bach och Chopin lyssnar jag gärna till, men kan inte skilja ett stycke från ett annat. Beethoven förstår jag inte alls. Opera tycker jag är avskyvärt och operapubliken vidrig. Den tjuter och hojtar på ett fullständigt oanständigt vis, den är värre än tonåringar på popkonsert. Varför kan inte operapubliken uppföra sig värdigt, som Dramatenpubliken efter en Strindbergspjäs?

Vilka instrumenten är i mina nattliga kompositioner vet jag inte, jag kan skilja fiol från piano, men inte mycket mera. Men det låter bra och kunde jag  återskapa det här i fullt vaket tillstånd skulle jag kunna göra mig en förmögenhet. Men ännu bättre vore det naturligtvis om jag kunde komponera pop, eller vad det är som just nu är gångbart.

En annan just-innan-sömnen-upplevelse är bilderna. Jag ser människor, jag går in i närbild, mot deras ansikten, ser rynkorna, smilgroparna, ögonfransarna. Jag ser detaljer i klädseln. Det är inte bilder från i dag, det kan möjligen vara slutet av 1800-talet och var jag befinner mig vet jag sällan. En gång tror jag att jag var på Mälartorget. Det går inte att framkalla de där bilderna. Rätt som det är dyker de upp, med långa mellanrum.

Tydligen har jag några hemliga rum i hjärnan, några dolda filer, som jag inte har koden till. Jag önskar att jag kunde hitta nyckeln.

Kommentera

 
