Hellbom’s Weblog

Just another WordPress.com weblog

Calling CQ…

Posted by hellbom på 12008000UTC01bUTCSat, 05 Jan 2008 08:32:58 +0000 26, 2007

_his_masters_voice.jpeg                                                                                                                   Husbondens röst 

Så här såg den ut, min första grammofon. Ja, min var den ju inte, vi hade aldrig någon grammofon, jag ägde inte själv någon förrän långt upp i medelåldern. Jag har den kvar men spelar aldrig på den, jag har en hel del lp- och ep-skivor och till och med gamla stenkakor. De står bara där i hyllan. Den, här grammofonen, Husbondens Röst fanns i Norra skolan, det som nu är bygdegården på Mörkö. Morfar som var intresserad av allt nytt tog med mig dit en dag. Jag kan ha varit fyra år, kanske bara tre, det är ett av mina tidigaste tydliga minnen, det kan ha varit 1927. Vilka som bodde där har jag ingen aning om, hur det såg ut i rummet minns jag inte, jag kommer bara ihåg den stora tratten, som det strömmade musik ur. Och jag började gråta. Jag skämdes förfärligt, men tårarna bara rann. Det var min första kontakt med musiken.         

 Vår första radio var en kristallapparat. Vi la hörlurarna i en glasskål i finrummet på Lustigtorp och så kunde flera lyssna samtidigt. Där hörde jag Nathan Söderblom, ärkebiskopen, och sen hände något i Tyskland med Hindenburg och Hitler som gjorde de vuxna väldigt upprörda.       Radion kom att fängsla mig mer än grammofonen. Jag byggde mina egna kristallapparater. Det var hur enkelt som helst. Det fanns de som påstod att man kunde lyssna på radio i järnspisen om man förde spiskroken på ett speciellt vis, men det lyckades jag aldrig med.                             

På Bergsundsstrand fanns det en gubbe som hette Kjellin som reparerade radioapparater. Arne Hellqvist och jag gick dit en dag och tiggde radiodelar för vi vi hade tänkt bygga polisradio till våra cyklar. Hur det var blev vi sittande där, Kjellin verkade glad över sällskapet. Vi byggde vår polisradio och vi byggde en kortvågsradio med utbytbara spolar. Vi var i verkstan på Bergsundsstrand så snart vi hade en ledig stund och vi lärde oss en väldig massa om radio. På söndagarna var det full fart på radioamatörerna. Vi hörde gubbar prata med stationer i Amerika och Australien, vi lärde oss jargongen och förkortningarna. ”Calling CQ, calling CQ…,ropade de, ”allmänt anrop, apelle génerale…” fast franska hörde jag ingen tala. Så fick de ett samtal, ett QSO, ibland var det QRM – det var störningar. Men så ropade XYL att lunchen stod på bordet. XYL, det var frugan det, ex young lady.  

qsl-2.jpg                                                                                                                                            QSL-kort  

Radioamatörer skulle vi bli, vi började lära oss Morse-alfabetet för en radioamatör måste kunna telegrafera. Så lyssnade vi på kortvågsstationer och skickade in rapporter om vad vi hade hört och fick i gengäld tillbaka färggranna QSL-kort som en bekräftelse på att vi hade hört stationen. Jag har en bunt kvar nånstans, i källarn kanske.  Där har jag också kvar en 60 år gammal Hallicrafter SX 43. Så här ser den ut:

hallicrafter-2.jpg Den var på sin tid en av de bästa trafikmottagarna som fanns. Stockholm radio som skötte kommunikationerna med fartyg över hela världen hade den här apparaten, den fanns på räddningsstationerna och på de modernaste båtarna. Vid den här apparaten har jag tillbringat många timmar, många nätter. Jag har suttit i Stockholm och hört polisradio från Miami och Los Angeles. Det borde vara omöjligt eftersom de sänder på en frekvens, där radiovågorna bara når till horisonten. Min vän Arne Skoog, SM5CQ, förklarade hur det gick till. Radiovågorna går också upp i rymden, där de speglas mot ett metallskikt i jonosfären och sen vinklas ner mot jorden. När detta skikt ändrar höjd förändras också vinkeln. Att höra Miami och Los Angeles samtidigt är en omöjlighet. 

Men i Internet tycks allting vara möjligt och hur det går till kan varken SM5CQ eller jag förklara. Kortvågen är en smula antediluviansk, om ni förstår vad jag menar.

Nu påminner jag mig att jag också äger en kristallapparat som borde vara fullt funktionsduglig. Jag riggar kanske upp en antenn till sommaren. Om det nu finns några stationer kvar att lyssna på.

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         

Kommentera

 
