Hellbom’s Weblog

Just another WordPress.com weblog

Det lackar mot jul

Posted by hellbom på 122007000UTC12bUTCTue, 18 Dec 2007 03:47:53 +0000 26, 2007

tomteland.jpg

Efter Lucia utbredde sig lugnet i skolan. Lärarna blev avspända. Kursplanen var fylld. Inga skrivningar, nästan inga läxor. Det var roliga timmen nästan hela tiden, men den var ännu inte uppfunnen.

Nu var det dags att skrapa ihop lite extrapengar till jul. Tio öre i veckopeng räckte ju inte långt. Möjligheterna var stora. Butiker som inte hade egna springschasar behövde hjälp. Jag låg bra till i Alices hembageri. Vi gick till Epa på Götgatskrönet och köpte julkort för ett öre styck, som vi sen sålde vid dörrarna för fem öre. Så började julgransförsäljningen. Den största och bästa var mittför Flamman, på nuvarande Hornsplan. Ingen anständig köpare bar själv hem sin gran. Han städslade en erfaren julgransbärare. Tio öre var normaltaxan vid mitten av 30-talet. Blev det 25 uppstod klang och jubel. Som omväxling till bärandet sålde vi havrekärvar och tallruskor i husen. Men aldrig jultidningar. Det var ett förlagsgeschäft som bara de mest oerfarna gick på.

Ett år fick jag överta ett julgransbestånd av en försäljare som hade tröttnat. Han hade sin försäljning på brandtomten nedanför 151:an Hornsgatan. Där hade stått en fabrik som brunnit ner nån gång på 20-talet. Ruinen var en fantastisk lekplats – men lite farlig. Där var ett stup på sex-åtta meter, ända ner till den gamla grunden. Vi kallade det för Avgrunden.

Jag hade fått ärva ett dussin granar. Försäljningen gick dåligt, men jag hade bestämt mig för att härda ut fram till julafton. När jag kom ut på julaftons morgon möttes jag av två detektiver som ville förhöra mig. De såg ut precis som detektiver ska göra. Trenchcoats, mjuka filthattar , nerdragna över ena ögat. En av dem rökte pipa. Kvällen innan hade det begåtts ett mord vid Avgrunden. Eller kanske ett dråp eller bara en olyckshändelse. Två gubbar hade börjat gruffa inne på Brokafeet och gått ut för att göra upp. En av dem hade fallit nerför stupet och slagit ihjäl sig.

Tyvärr kunde jag inte sprida något ljus över händelsen. Jag hade ju inte varit där. Det stod inte en rad om detta i tidningarna. Att en pilsnergubbe kolat var inget att ödsla trycksvärta på.

Det var det mest dramatiska som hände denna jul. Det var kanske julen därpå som vår julgran blev stulen. Vi hade haft den stående på gården, men på julaftons morgon var den borta. Pappa gick ut för att köpa en ny, men alla försäljare hade packat ihop och åkt hem. Nu var goda råd dyra. Timmarna gick och det började redan mörkna när han kom bärande på en gran, som hade glitter och änglahår hängande från grenarna. Han hade lyckats övertala en blomsterhandlare på Långholmsgatan att överlåta butikens gran till honom. Min far var inte en särskilt handlingskraftig man. Han var väl inte direkt opraktisk, han var ju bondson och hade fått hjälpa till hemma på gården. Men han var lite bekväm av sig. Han lät mamma styra och ställa. Men den där julaftonskvällen steg min aktning för honom.

Vet ni vad det är jag saknar? Jag saknar doften av lack, när man slår in julklapparna. Den röda lackstången som rördes försiktigt över ljuslågan och klämdes ner på snörknuten, när den hade börjat mjukna. Slicka på en femöring och trycka till, sigillet var klart. Det var festligt, det var jul. Numera är det bara tape. Bekvämt, men lite trist.

Lack och lacka är inte alls släkt med varandra, vilket man lätt kan förledas att tro. Såvitt jag vet är det bara mot jul det lackar, men lackar gör man alltså inte längre.

Nu var jag nästan lika rolig som gamle Cello, om någon minns honom.

Ett svar to “Det lackar mot jul”

  1. hostye.com said

    An interesting discussion is definitely worth comment.
    There’s no doubt that that you need to publish more about this issue, it might not be a taboo matter but usually people do not speak about these topics. To the next! Kind regards!!

Kommentera

 
